Liste des films
Good Citizen: Betty Baker
Fiction. Canada. 1996. Couleur. 27'. VO/ST. Distr. : Video Pool Media Arts Centre

 
La caméra suit une ménagère au sens civique exemplaire, partie à la recherche du Prince Philip, mystérieusement disparu. Cette folle poursuite ménagère ménera Betty, notre héroïne, dans les poubelles de son voisin, puis dans un bar de femmes étrangement attirant et finalement dans les bras d'une séduisante golfeuse. La tarte aux cerises n'aura jamais été aussi appétissante !

"Good Citizen: Betty Baker" follows a civic-minded housewife as she tracks the missing Prince Phillip. This madcap chase takes our heroine Betty from our neighbor's trash, to a strangely exciting all-girls bar, to the arms of a handsome lady golfer. Cherry pie never looked so good.


   Good Citizen: Betty Baker

Shawna Dempsey & Lorri Millan    Shawna Dempsey & Lorri Millan www.shawnadempseyandlorrimillan.net


Lorri Millan et Shawna Dempsey abordent les multiples facettes de l'identité et des réalités lesbiennes par le biais de la performance, de la vidéo et du cinéma. En utilisant l'humour et la comédie, elles nous présentent une image de nous-mêmes, qui fait ressortir les côtés hilarants de nos communautés.


Shawna Dempsey and Lorri Millan are a Canadian performance art duo, who have collaborated on performances, films, videos, publications and public art projects since 1989. Both out lesbians, they collaborate most commonly on performances addressing lesbian and feminist themes in a variety of media, including film, video and live performance poetry. Their most famous works are the music video "We're Talking Vulva" and the performance video "What Does a Lesbian Look Like?."


 
 
Liste des films
Haine comme normal
Fiction. France. 1997. Couleur. 5'. VF. Distr. : Agence du Court Métrage (ACM)

Deux jeunes femmes sortent d'une fête foraine. A l'intérieur de la voiture, les filles ondulent sur le rythme de la musique. A un feu, elles ne redémarrent pas assez vite et les passagers du 4x4 qui les suit s'impatientent. Il s'ensuit une violente dispute.
  Haine comme normal  
Two young women leave the county fair. In the car, they move to the rhythm of the music. Slow to get going at the change of a red light, the passengers in the 4X4 behind them lose their patience. A violent argument ensues.

Karine Nuris
© MYOP
   Karine Nuris


Travaillant au cinéma, au théâtre ou à la télévision, Karine Nuris est actrice, réalisatrice, metteure en scène et scénariste. Haine comme normal est son premier court métrage en tant que réalisatrice.


Karine Nuris works in film, theater and television as an actress, director, filmmaker and screenwriter. "Haine comme normal" is her first short film as a director.


 
 
Liste des films
Hammam
Animation. France. 1991. Couleur. 9'. Sans paroles. Distr. : Agence du Court Métrage (ACM)

Hammam    Hammam    Hammam

Deux jeunes filles découvrent le hammam.
Entre douches et bains de vapeur, entre bassins et fontaines, au milieu des mosaïques, des corps alanguis, libérés des codes du paraître
et du regard des hommes.
   Hammam   
Two young girls explore hammam.
They guide us through the labyrinth of steam baths, showers, and fountains.


Bande-annonce / Trailer Voir la bande-annonce / Watch the Trailer

Florence Miailhe    Florence Miailhe


Diplômée de l'École supérieure des arts décoratifs (Ensad) en 1980 avec une spécialisation en gravure, Florence Miailhe (née en 1956 à Paris) est graveur et peintre en plus d'être cinéaste d'animation. Elle travaille également comme maquettiste illustratrice pour la presse. En 1991, elle réalise son premier film Hammam au pastel animé directement sous caméra, qui lui vaut une nomination aux Césars.


Graduate of the Ecole Supérieure des Arts Décoratifs (ENSAD) in 1980 with a specialization in engraving, Florence Miailhe (born in 1956 in Paris) is a painter and engraver in addition to being animator. She also works as an illustrator for the press. In 1991 she directed her first animation film "Hammam."


 
 
Liste des films
Her Sweetness Lingers / Souvenir de douceur
Expérimental. Canada. 1994. Couleur. 12'. VO/ST. Distr. : VTape

  
Un film expérimental haut en couleur. Une femme en désire une autre mais hésite à le lui dire. Des images lyriques sur l'attirance et la retenue.


A video poem about one woman's longing and desire for another whom she is shy to approach. The use of multiple layering of images, intense colour saturation, close-ups and a lush nature setting with flowering plants and insects create a tactile and sensuous visual poem.
  
Her Sweetness Lingers

Shani Mootoo    Shani Mootoo www.shanimootoo.com  -  Twitter @shanimootoo


Shani Mootoo vit à Vancouver. Le travail de cette écrivaine, vidéaste et artiste engagée est influencée par sa triple culture indo-trinito-irlandaise. Elle s'intéresse aux questions de race, de genre et de sexualité dans le quotidien et cherche à remettre en cause ses propres stéréotypes sur la place des femmes et en particulier des femmes sud-asiatiques dans la société.


Shani Mootoo, writer, visual artist and video maker, was born in Dublin, Ireland to Trinidadian parents. She grew up in Trinidad and relocated at age 19 to Vancouver, British Columbia, Canada. She currently lives in Toronto, Canada. Mootoo earned a Fine Arts BFA Degree at the University of Western Ontario in 1980 and an MA in English and Theatre from the University of Guelph, 2010. As a multimedia visual artist in Vancouver and New York City, she explored in her paintings, photographs and videos themes of gender, sexuality, and race. The themes of her work resonated with Mootoo's experiences as an adolescent in Trinidad and as an immigrant adult in Canada. Her visual art and video work have traveled and been acclaimed internationally.


 
 
Liste des films
Here I Sit
Expérimental. Australie. 1996. Couleur / N&B. 8'. Sans paroles. Distr. : Alyson Bell


Interprétation visuelle et métaphorique du poème de Sandy Jeffs qui explore le cerveau humain et les émotions nées de la schizophrénie. Composé à partir de centaines de morceaux de pellicule, d'images vidéo, de typographie animée et d'autres techniques, ce film est un véritable poème pour l'œil.


Here I Sit

Here I Sit

Here I Sit


A visual and metaphorical interpretation of the poem by Australian poet Sandy Jeffs, exploring the complexities of the mind, and the emotions of schizophrenia. It combines hundredsof layers of film, video, animated typography, perspective diagrams, textural images, and sound to form a moving collage of visual poetry.


Film / Movie Voir le film / Watch the Movie


Alyson Bell    Alyson Bell www.alysonbell-design.com.au


Alyson Bell a étudié le graphisme et travaillé comme directrice artistique pendant plusieurs années au Royaume-Uni avant d'émigrer en Australie avec comme défi de faire du cinéma et a fait ses études cinématographiques à Melbourne.


Alyson Bell worked as an art director for many years in the publishing industry before immigrating to Australia. She made Begin, Nonsensicalities and Locus at the VCA Film and Television School in Melbourne. Here I Sit is her first film out of film school and has been screened at numerous international film festivals.


 
 
Liste des films
High Art
Fiction. États-Unis. 1998. Couleur. 90'. VO/ST. Distr. : Pyramide Films

High Art High Art High Art

A 24 ans, Syd décroche le poste dont elle rêvait au sein du prestigieux magazine photo Frame. Mais, malgré sa récente promotion et ses longues heures de travail, elle continue pourtant à aller chercher les cafés pour les autres... Un soir, alors qu`elle se détend dans sa baignoire après une longue journée au bureau, elle découvre une fuite au plafond. C`est à cette occasion, que Syd rencontre sa voisine du dessus. Lucy Berliner, une célèbre photographe ayant quitté la scène dix ans auparavant. Cette rencontre inattendue changera définitivement la vie professionnelle et personnelle de Syd...

High Art High Art High Art

Sydney (or simply Syd), age 24, is a woman who has her whole life mapped out in front of her. Living with longtime boyfriend James, and working her way up at the respected high-art photography magazine Frame, Syd has desires and frustrations that seem typical and manageable. But when a crack in her ceiling springs a leak and Syd finds herself knocking on the door of her upstairs neighbor, a chance meeting suddenly takes her on a new path. Opening the door to an uncharted world for Syd is Lucy Berliner, a renowned photographer, enchanting, elusive, and curiously retired. As Syd slowly discovers the darker truths of Lucy's life on the edge, she is forced to confront her own hunger for recognition and the uncertain rewards of public esteem.


Bande-annonce / Trailer Voir la bande-annonce / Watch the Trailer

High Art High Art High Art

Lisa Cholodenko    Lisa Cholodenko


Titulaire d'une maîtrise en écriture de scénarios et réalisation de l'Université de Columbia, Lisa Cholodenko travaille dans le cinéma depuis 1990. En 1995, son premier court métrage Souvenir était présenté au festival. High Art est son premier long métrage.


Lisa Cholodenko earned an MFA in screenwriting and directing at Columbia University Film School. She has been working in film since 1990 in particular as an assistant editor on many feature films. In 1994, she has wrote and directed "Souvenir" which was presented during the 7th edition of our festival. "High Art" is her first feature film as director.


 
 
Liste des films
Honda Honda
Expérimental. Danemark. 1996. N&B. 12'. Sans paroles. Distr. : Det Danske Filminstitut / Danish Film Institute (DFI)

Honda Honda rencontre l'ange de la miséricorde à New York.
   Honda Honda   
Honda Honda meets the angel of mercy in New York.

Pernille Fischer Christensen    Pernille Fischer Christensen


Pernille Fischer Christensen a étudié à l'Université de Perugia, à la Scuolla dell Arte à Florence, ainsi qu'à l'Université de Copenhague. Elle a travaillé comme scénariste, monteuse et photographe pendant plusieurs années. Elle est actuellement étudiante à la Danish Film School.


Pernille Fischer Christensen studied at the University of Perugia, at the School of Arts in Florence, and at the University of Copenhagen. She worked as a writer, editor and photographer for several years. She is currently a student at the Danish Film School.


 
 
Liste des films
How to Female Ejaculate
Documentaire. États-Unis. 1992. Couleur. 57'. VO/ST. Distr. : Isis Media


Voici l'occasion rêver de réviser l'anatomie du point G qui fait entrer en jeu, sauf erreur, le clitoris et l'éponge urétrale. Nous avons toutes rencontré ou sommes nous-mêmes ce que l'on nomme poétiquement des 'femmes fontaines'. Cette soudaine émission abondante d'un liquide clair, qui n'est pas de l'urine, en a gêné ou enchanté plus d'une. Dans cette vidéo on vous dit tout, vous montre tout, et on vous indique même la méthode pour.


Learn the basics of how to female ejaculate! In this groundbreaking, best selling video, you learn how to find, see and feel the G-spot, tips to test and develop the strength of the pelvic (PC) muscles - which help expel female ejaculate - and the kinds of orgasms that best assist in ejaculating.


Deborah Sundhal & Nan Kinney    Deborah Sundhal & Nan Kinney Twitter @deborahsundahl  -  Facebook FB Nan Kinney


Nan Kinney et Deborah Sundhal sont depuis quinze ans les pionnières des productions pornos pour les femmes avec une approche féministe. Nan Kinney est entre autres la présidente et fondatrice de la société de production Fatale Media, spécialisée dans le porno lesbien.


Nan Kinney is the president and founder of Fatale Media a production company of porn made by and for women since 1985. She also co-founded the notorious "On Our Backs" magazine with Deborah Sundahl and Susie Bright.


 
 
Liste des films
Interview with Joan Nestle, Dyke March, NYC
Documentaire. États-Unis. 1997. Couleur. 3'. VO/ST. Distr. : Mary Patten


Cet extrait de la 'vidéozine' Riot Grrrandmas, compilée par la réalisatrice, nous montre l'interview de Joan Nestle, auteure et co-fondatrice des Lesbian Herstory Archives, à la Dyke March (défilé des lesbiennes) lors de la Gay Pride new-yorkaise de 1994. Un petit coup d'énergie plein de sourires pris sur le vif, carte postale d'une histoire en marche.


Excerpt from the videozine Riot Grrrandmas, edited by Mary Patten, a chat with dyke foremother extraordinaire, Joan Nestle, writer and cofounder of the Lesbian Herstory Archives.


Mary Patten    Mary Patten


Artiste dans l'audiovisuel, vidéaste, formatrice et auteure, Mary Patten est militante depuis toujours, entre autres à ActUp Chicago, et a travaillé en collaboration avec d'autres auteur(e)s et militant(e)s sur de nombreux projets. Ses installations et vidéos ont été présentées dans le monde entier. Depuis 1993 elle enseigne à l'Institut des Arts de Chicago.


Mary Patten is a visual artist, videomaker, writer, educator, occasional curator, and long-time community/political activist. Her art work crosses many media – installation, video, photography, artists' books, graphic arts, and public, collaborative projects. She has exhibited her installations and videos internationally and locally in alternative spaces, university museums, and film/video festivals. Her writing – experimental non-fiction, visual essays, and poetry – has been published in both print and web platforms. Since 1993 she has been teaching in the Department of Film, Video, New Media, and Animation at the School of the Art Institute of Chicago, where she is also Affiliate Faculty in the Art History, Theory, and Criticism Department.


 
 
Liste des films
ISO Mahal: Always Looking for You
Expérimental. États-Unis. 1998. Couleur. 5'. VO/ST. Distr. : Barbara Malaran

Sur une chanson philippine traditionnelle,
une jeune butch passe une petite annonce : « ISO Mahal : ch. Amour ».

Mahal en tagalog peut se traduire par amour romantique ou excès.
Ici, Mahal signifie Amour.
  ISO Mahal: Always Looking for You  
Placing a personal ad means more than being available... and on display.

Barbara Malaran    Barbara Malaran barbaramalaran.blogspot.fr


Barbara Malaran a commencé par filmer sa famille avec une caméra Super8 à l'âge de dix ans. Elle a beaucoup travaillé sur le thème de la mémoire. Aujourd'hui elle fait de la vidéo militante. Elle produit des vidéos pour Lesbian Central, le premier talk show lesbien télévisé.


Barbara Malaran began by filming her family with a Super8 camera at the age of ten. Now her artwork takes on an experimental view of travel, migration and assimilation, most specifically with locating ties to imagining homelands, occupational and gender identities, to manipulating time working against memory decay.