Liste des films
Madame X - Ein Absolute Herrscherin / Madame X - Une souveraine absolue
Fiction. République Fédérale d'Allemagne (RFA). 1977. Couleur. 141'. VO. Distr. : Arsenal - Institut für Film und Videokunst e.V.

Madame X - Ein Absolute Herrscherin    Madame X - Ein Absolute Herrscherin    Madame X - Ein Absolute Herrscherin

Film de pirates... Des femmes échangent leur quotidien sûr et monotone contre un monde plein de dangers et d'incertitude, mais également plein d'amour et d'aventures.

Madame X, the cruelest and most successful pirate of the Far Eastern seas, puts out a call to all women seeking a world full of gold, love, and adventure to join her crew and become marauders on the high seas. But even after their first pitiless attack on a yacht carrying hilarious caricatures of bourgeois male hegemony leaves them awash in plunder, the increasing assertion of the new pirates’ identities and desires leads an already chaotic journey into absolute bedlam. On the women’s ship Orlando the flags of attack, leather, weapons, lesbian love and death are raised with a beauty which dispenses with a total domination of the viewer’s gaze. The aesthetic is strictly stylized, exhibiting itself without overwhelming us.

   Madame X - Ein Absolute Herrscherin

Madame X - Ein Absolute Herrscherin   Madame X - Ein Absolute Herrscherin   Madame X - Ein Absolute Herrscherin   Madame X - Ein Absolute Herrscherin

Ulrike Ottinger
© D.R., Ulrike Ottinger
   Ulrike Ottinger www.ulrikeottinger.com  -  Facebook FB Ulrike Ottinger

Ulrike Ottinger est une photographe, peintre et réalisatrice allemande. Née à Constance, elle y passe son enfance et y ouvre très jeune un studio de photographie. Elle étudie la peinture à l'Académie des Beaux-Arts de Munich, puis s'installe à Paris en 1962 où elle expose ses peintures et s'initie à la gravure avec Johnny Friedlaender. Elle assiste aux cours de Claude Lévi-Strauss, Pierre Bourdieu, Louis Althusser à la Sorbonne en tant qu'auditrice libre puis en 1966 elle écrit son premier scénario Die Mongolische Doppelschublade. De retour en Allemagne de l'Ouest, elle fonde en 1969 le "ciné-club visuell" à Constance, ainsi que la Galeriepress (maison d'édition et galerie d'art), présentant notamment Wolf Vostell et David Hockney. Elle réalise son premier film en 1972 Laocoon And Sons puis déménage à Berlin en 1973 où elle réalise au début des années 1980 sa "trilogie berlinoise". Elle est considérée comme une figure artistique de premier plan de l'avant-garde allemande.


Ulrike Ottinger grew up in Konstanz, where she opened her own studio at an early age. From 1962, she lived and worked as an artist in Paris, where she exhibited. She studied etching techniques at the studio of Johnny Friedlaender and attended lectures at the Sorbonne on art history, religious studies, and ethnology with Claude Lévi-Strauss, Louis Althusser and Pierre Bourdieu. In 1966, she wrote her first screenplay, entitled "The Mongolian Double Drawer." After returning to West Germany, she founded the "filmclub visuell" in Konstanz in 1969, as well as the "galeriepress" gallery and press, presenting Wolf Vostell and David Hockney, among others. She made her first film, "Laocoon And Sons", in 1972 then moved to Berlin in 1973 where she directed in the early 1980s her "Berlin trilogy". She is considered a leading artistic figure of German avant-garde.


 
 
Liste des films
Marie
Fiction. France. 1989. Couleur. 20'. VF. Distr. :


Tourné par la réalisatrice de First Communion, autour du thème : le viol par inceste, traité ici sous forme de fiction.
« L'enfance est un monde de secrets, certains heureux, d'autres qui détruisent l'âme. Pour Marie, le secret, c'est le silence. Son passage de l'innocence à la culpabilité est très douloureux. » (Martine Thoquenne)


Shot by the director of "First Communion", around the theme: rape by incest, treated here in the form of fiction.
"Childhood is a world of secrets, some happy, others who destroy the soul.For Mary, the secret is silence.Its passage from innocence to guilt is very painful. - Martine Thoquenne


Martine Thoquenne

D'origine française, Martine Thoquenne vit en Angleterre. Elle est diplômée de la St Martins School of Art et du Royal College of Art. Elle débute par des films expérimentaux, travaille pour la télévision, et enseigne à l'Université de Derby. Elle a déjà réalisé Faster Princess (1982) et Catherine et la Sirene (1984).


Native from France, Martine Thoquenne lives in England. She is a graduate of the St Martins School of Art and the Royal College of Art. She starts with experimental films, works for television, and teaches at the University of Derby. She has already directed "Faster Princess" (1982) and "Catherine et la Sirene" (1984).




 
 
Liste des films
Me and Rubyfruit
Expérimental. États-Unis. 1990. N&B. 6'. Sans paroles. Distr. : Video Data Bank (VDB)

 
Sadie Benning dédie ce film à toutes les "Rubyfruit", ces garçons manqués qui se sont découvertes lesbiennes à l'adolescence (du roman Rubyfruit Jungle, Méli-Mélo).

   Me and Rubyfruit   
Based on a novel by Rita Mae Brown, "Me and Rubyfruit" chronicles the enchantment of teenage lesbian love against a backdrop of pornographic images and phone sex ads.
Benning portrays the innocence of female romance and the taboo prospect of female marriage.
 

Sadie Benning    Sadie Benning

Sadie Benning est une vidéaste, plasticienne et musicienne américaine. Elle commence à se faire un nom au début des années 1990 en tant qu'adolescente vidéaste à Milwaukee (Wisconsin). La majorité de ses courts métrages combinent la performance, la narration expérimentale, l'écriture manuscrite et des extraits musicaux pour explorer, entre autres thématiques, le genre et la sexualité. Son travail fut deux fois sélectionné pour la biennale du Whitney Museum. En 1998, elle cofonde Le Tigre, un groupe de rock féministe post-punk qui compte parmi ses membres la chanteuse et guitariste Kathleen Hanna (une ex-Bikini Kill) et la rédactrice de fanzine Johanna Fateman.

Sadie Benning is a lesbian videomaker who began making videos when she was 15-years old. Benning's early works were made in the privacy of her childhood bedroom, using scrawled and handwritten text from diary entries to record thoughts and images that reveal the longings and complexities of a developing identity. The majority of Benning's shorts combined performance, experimental narrative, handwriting, and cut-up music to explore, among other subjects, gender and sexuality. Her work was twice included in the Whitney Biennial. In 1998, Benning co-founded Le Tigre, the feminist post-punk band whose members include ex-Bikini Kill singer/guitarist Kathleen Hanna and zinester Johanna Fateman. Benning left the band in 2001.


 
 
Liste des films
Mémoires closes
Expérimental. France. 1991. Couleur. 7'. VF. Distr. : ACCAAN (Atelier cinéma de Normandie)


Images d'un lieu, ancien hôpital psychiatrique. Un autre type de création : le regard d'une lesbienne pour un travail de commande.


Images of a place, former psychiatric hospital. An other type of creation: the eye of a lesbian for a commissioned work.


Isabelle Bréchet



 
 
Liste des films
On dormira quand on sera morts
Fiction. France. 1991. Couleur. 15'. VF. Distr. : Agence du Court Métrage (ACM)


Une route déserte, Lila, Marcia, une rencontre. Un seul regard et Lila installe Marcia dans la maison qu'elle partage avec Pierre, son mari. L'arrivée de cette "intruse" va bouleverser la vie du couple.


A deserted road, Lila, Marcia, an encounter. After one look and Lila sets Marcia up in her husband Pierre's house. The arrival of this "intruder" upsets the couple's life.


Marie-Hélène Alessandra

Étudiante au sein du Département Réalisation de la Fémis, Marie Hélène Alessandra a déjà réalisé Mathilde (documentaire, 1990), On dormira quand on sera morts (fiction, 1991) et Fêlures (documentaire, 1992).


Student in the Department of Realization at the FEMIS (school of cinema), Marie Hélène Alessandra has already directed "Mathilde" (documentary, 1990), "On dormira quand on sera morts" (fiction, 1991) and "Fêlures" (documentary, 1992).




 
 
Liste des films
Où est ce qu'on se mai ?
Documentaire. France. 1976. N&B. 55'. VF. Distr. : Centre audiovisuel Simone de Beauvoir (CASDB)

Où est ce qu'on se mai ?   
Documentaire sur les manifestations des 8 mars et du 1er mai 1976. Alternance de séquences du cortège féministe et d’interviews de femmes s’exprimant principalement sur les affrontements avec la CGT. On peut aussi entendre Delphine Seyrig lire un article de l'Humanité et une lettre de la CGT.

Documentary about the demonstrations on 8 March and 1 May 1978. Intercutting of sequences showing the feminist march and interviews with women talking mainly about conflicts with the CGT. Delphine Seyrig reads an article from l'Humanité and a letter from the the CGT.

   Où est ce qu'on se mai ?

Ioana Wieder

Traductrice et réalisatrice, Ioana Wieder naît à Bucarest avant de migrer en Palestine, au Liban, puis en France où elle est naturalisée en 1957. Par la suite, elle déménage aux États-Unis, s'engage au sein du mouvement « Free Speech » et découvre « The feminine Mystique » de Betty Friedman. De retour en France en 1968, Ioana Wieder enseigne et fait des traductions, notamment le « Vaginal Politics » d'Ellen Frankfort. Elle rejoint les mouvements féministes, participe aux A.G. du M.L.F., et se passionne pour la vidéo avec son amie Delphine Seyrig. En 1975, les deux femmes rencontrent Carole Roussopoulos avec laquelle elles forment le collectif des Insoumuses et réalisent plusieurs documentaires, dont le très humoristique « Maso et Miso vont en bateau » en 1976. Parallèlement, elle réalise ses propres films.


Translator and film director, Ioana Wieder was born in Bucharest before migrating to Palestine, Lebanon, then to France where she was naturalized in 1957. Subsequently, she moved to the United States, committed to the movement "Free Speech" and discovers "The Feminine Mystique" by Betty Friedman. Back in France in 1968, Ioana Wieder taught and made translations, including Ellen Frankfort's "Vaginal Politics." She joins the feminist movements, participates in the MLF (Movement for the Liberation of Women in France), and is passionate about video with her friend Delphine Seyrig. In 1975, the two women met Carole Roussopoulos with whom they formed the collective of the Insoumuses and made several documentaries, including the humorous "Maso et Miso vont en bateau" in 1976. At the same time, she made her own films.




 
 
Liste des films
Paris, une maison et des femmes
Documentaire. France. 1986. Couleur. 36'. VF. Distr. : Centre audiovisuel Simone de Beauvoir (CASDB)

Paris, une maison et des femmes   
Une maison des femmes à Paris dans le 11e arrondissement. Un lieu non mixte. Le pari de faire vivre les différences à l'intérieur du féminisme.
Trois dates :
1980 : ou la recherche difficile d'un local
juin 1981 : la maison est trouvée, les travaux commencent
1985 : la maison des femmes est ouverte.
   Paris, une maison et des femmes   
A women's only house in the 11th district in Paris. The film explores the challenge of differences within feminism. Three dates: 1980 or hunting for a location. June 1981, the house is found, the works begin. 1985, the women’s house opens.

 

Michèle Laugier



 
 
Liste des films
Sappho, poèmes et fragments
Expérimental. France. 1992. Couleur. 15'. Super 8. Muet. Distr. : Light Cone


Travail sur le fragment, le mot, l'écrit... certains sont en français, d'autres en grec, sans traduction. Pour qui ne comprend pas le grec, magie de l'inconnu, mot-dessin, forme en soi. La beauté des textes fait qu'ils n'ont pas besoin d'images.
Ce n'est pas un film illustratif, c'est un film sur le fragment qui se révèle... réapparaît... film qui repose sur la superposition d'images... film en perpétuel mouvement, rien ne s'arrête... C'est un film sur la sensualité qui se dégage des poèmes... images d'une matière mouvante où peuvent se glisser les fantasmes.
C'est un film sur la poésie de l'amour, la violence des passions, les déchirements... Sappho tendre et violente, philosophe et poète... Sappho qui nous revient, présente, au-delà des 2700 ans qui nous séparent.

Sappho, poèmes et fragments

Sappho, poèmes et fragments

Sappho, poèmes et fragments

Sappho, poèmes et fragments

Sappho, poèmes et fragments

Work on the fragment, the word, the writing ... some are in French, others in Greek, without translation. For who does not understand Greek, magic of the unknown, word/drawing, form in itself. The beauty of the texts makes that they do not need images.
This is not an illustrative film, it is a film about the fragment that reveals itself ... reappears ... film based on the superposition of images ... film in perpetual motion, nothing stops. .. It's a film about sensuality that emerges from poems ... images of a moving matter where fantasies can slip into.
It is a film about the poetry of love, the violence of passions, the heartbreaks ... Sappho tender and violent, philosopher and poet ... Sappho who comes back to us, presents, beyond the 2700 years that separate us.



Marcelle Thirache    Marcelle Thirache


Née en 1946 à Ivry-sur-Seine, Marcelle Thirache pratique la photographie à partir de 1978. Sa découverte de Marguerite Duras et de la dissociation entre son et image ainsi que les films de Germaine Dulac la conduisent à se pencher sur le cinéma dès 1982. Dès 1984, elle développe une technique particulière en peignant directement à la main sur de la pellicule Super-8.


Born in 1946, in Ivry-Sur-Seine. Marcelle Thirache begins with the practice of photography and exhibits her work as soon as 1978. First, her discovery of Marguerite Duras with the dissociation between sounds and images, and then the films of Germaine Dulac, foster a growing interest for cinema and finally lead her to choose the Super-8 in 1982. In 1987 she shows her films to Yann Beauvais and Miles McKane. In 1994, she develops a peculiar skill consisting in hand painting directly on a Super-8 filmstrip.


 
 
Liste des films
Sari Red / Sari rouge
Documentaire. Royaume-Uni. 1988. Couleur. 12'. VO. Distr. : Kali Films

 
Film à la mémoire de Kalbinder Kaur Hayre, une jeune femme indienne tuée en 1985 lors d'une attaque raciste en Angleterre. Sari Red analyse les effets de la menace de violence toujours présente sur les vies des femmes indiennes à la fois dans le domaine public et dans leur vie privée. Ce poème visuel fait référence au rouge, couleur du sang et au rouge du sari, qui symbolise la sensualité et l'intimité des femmes indiennes entre elles.
   Sari Red   
Made in memory of Kalbinder Kaur Hayre, a young Indian woman killed in 1985 in a racist attack in England, "Sari Red" eloquently examines the effect of the ever-present threat of violence upon the lives of Asian women in both private and public spheres. In this moving visual poem, the title refers to red, the color of blood spilt and the red of the sari, symbolizing sensuality and intimacy between Asian women.
 

Pratibha Parmar    Pratibha Parmar www.kalifilms.com


Réalisatrice britannique d'origine indienne, Pratibha Parmar est née à Nairobi (Kenya). Dès l'adolescence, elle s'engage dans des associations d'aides aux femmes originaires de l'Asie. Pratibha Parmar a réalisé et produit des clips musicaux, des fictions et de nombreux documentaires qui traitent des questions de race, de sexualité et d'orientation sexuelle.


Pratibha Parmar was born in Nairobi, Kenya. She is an Indo-British director. Before she began to make films, she was a youth and community worker working in the Asian community with young women. Pratibha Parmar has directed and produced music videos, fiction films and a quite a number of documentaries concentrated on issues related to race, sexuality and gender.


 
 
Liste des films
Sex and the Sandinistas
Documentaire. Royaume-Uni. 1991. Couleur. 25'. VO. Distr. : Women Make Movies (WMM)

 
Sex and the Sandinistas décrit l'expérience des gays et lesbiennes du Nicaragua, engagés dans le mouvement sandiniste de libération nationale. A partir d'interviews, ces homosexuel(le)s nous parlent de leur difficulté au sein de la société machiste nicaraguaienne et aussi du mouvement révolutionnaire. Daniel Ortega, l'ancien président, décrit les luttes à l'intérieur du FSLN pour le respect des gays et des lesbiennes. Ce film explore aussi le domaine de la culture gay à Managua. Il montre comment la célébration des ancêtres indigènes homosexuels est poursuivie aujourd'hui par la communauté homosexuelle du Nicaragua.

Nicaragua is known for the Sandinista Revolution, an inspiring struggle for national liberation. What has never been told before is the story of how homosexuals, in the teeth of a machista Roman Catholic culture, battled for their own space inside the Revolution. What really happened when the Sandinistas found their soldiers and revolutionary comrades falling in love with the wrong sex? In the film, ex-President Daniel Ortega analyses the struggle within the FSLN over respect for lesbian and gay rights. The gay community is shown taking sex education to the streets and into the buses in Nicaragua's innovative AIDS progamme. And the emerging gay and lesbian movement asks how will they survive the threat of a hostile new government since the Sandinistas lost power? "Sex and the Sandinistas" also explores the hidden world of lesbian and gay culture in Managua- from safe sex demonstrations to drag shows; from lesbian love poetry to debates about butch/femme role playing; and a tribute to Nicaragua's homosexual indigenous ancestors. Without assuming any prior knowledge of Nicaraguan history, the film brings to life the extraordinary and valuable experience of lesbians and gays coming out in the whirlwind of a Latin American revolution.
   Sex and the Sandinistas

Lucinda Broadbent    Lucinda Broadbent


Lucinda Broadbent a étudié la réalisation et la production à Londres, au Scottish Film Council et à la BBC. Elle a produit et/ou réalisé 14 films, dont un grand nombre ont une thématique homosexuelle.


Lucinda Broadbent's career as a filmmaker began unexpectedly when she was living in Nicaragua in the 1980s and her involvement in the underground Nicaraguan lesbian and gay movement collided with Channel 4's first gay TV slots: the result was her first film, "Sex and the Sandinistas." Since then, she's worked as a researcher, AP, director and executive producer on TV and non-broadcast documentaries, and served on the board of the European Documentary Network.
Lucinda has a lifetime’s experience as an activist in feminist, LGBT, anti-racist, peace and solidarity campaigns.


 
 
Liste des films
Simone
Fiction. France. 1984. Couleur. 90'. VF. Distr. :

Elles s'étaient rencontrées par hasard et tout de suite elles s'aimèrent.
Elles se retrouvaient parfois - disons tous les jours - chez l'une.
Jamais chez l'autre.
L'une faisait la vaisselle, l'autre des réussites.
L'une disait qu'elle l'aimait, l'autre parlait d'autres choses.
L'une s'appelait Françoise, l'autre s'appelait... Simone.
Simone
They met by chance and immediately they loved each other.
They met each other again sometimes - let's say every day - at one's home.
Never in the other's home.
One washed the dishes while the other was playing solitaire.
One said that she loved her, the other spoke of other things.
One was called Francoise, the other was called ... Simone.

Christine Ehm
© Suzanne Paquet
   Christine Ehm


Née en 1959, Christine Ehm est une scénariste et réalisatrice française. Elle a déjà réalisé quatre films, tous présentés dans des festivals nationaux et internationaux : Vue de face (1982), Simone (1984), Horoscope favorable (1987) et Un ange passe (1988).


Christine Ehm (b. 1959) is a french director and writer, known for "Vue de face" (1982), "Simone" (1984) "Horoscope favorable" (1987) and "Un ange passe" (1988).


 
 
Liste des films
Simone Barbès ou la vertu
Fiction. France. 1980. Couleur. 78'. VF. Distr. : La Traverse

 
Film en trois séquences : Simone Barbès, ouvreuse de cinéma porno, dans un long dialogue avec sa collègue,
Simone Barbès dans une boîte de lesbiennes et enfin, sur le chemin du retour, un dialogue avec un homme, un dragueur, un paumé.


Simone Barbès ou la vertu   Simone Barbès ou la vertu   Simone Barbès ou la vertu


Film in three sequences: Simone Barbès, porn cinema opener, in a long dialogue with her colleague,
Simone Barbès in a lesbians' nightclub and finally, on the way back, a dialogue with a man, a womanizer, a lost.
   Simone Barbès ou la vertu

Marie-Claude Treilhou    Marie-Claude Treilhou

Née en 1948 à Toulouse, Marie-Claude Treilhou est une réalisatrice et actrice française. Elle fait des études de philosophie et d'Histoire de l'art, puis collabore aux revues Cinéma et Art press de 1974 à 1977. Après avoir été stagiaire sur le film Corps à cœur de Paul Vecchiali, elle se lance dans la réalisation avec Simone Barbès ou la vertu. Navigant entre fiction et documentaire, elle obtient le prix Jean Vigo pour son court-métrage Lourdes, l'hiver (1981). Après L'âne qui a bu la lune (1987), adaptation de contes méridionaux, elle fait exceptionnellement appel à des comédiens professionnels avec Le Jour des rois (1990).


Born in 1948 in Toulouse, Marie-Claude Treilhou is a French director and actress. She studied philosophy and art history, then collaborated with the magazines "Cinema" and "Art Press" from 1974 to 1977. After being trainee on the film "Corps à cœur" of Paul Vecchiali, she launches in the film directing with "Simone Barbès ou la vertu". Navigating between fiction and documentary, she won the Jean Vigo prize for her short film "Lourdes, l'hiver" (1981). After "L'âne qui a bu la lune" (1987), adaptation of tales from south of France, she exceptionally called on professional actors with "Le Jour des rois" (1990).