Liste des films
Cancer in Two Voices
Documentaire. Etats-Unis. 1994. Couleur. 43'. VO. Distr. : Women Make Movies (WMM)

« Je suis la première parmi nos amies à avoir un cancer. Il y en aura d'autres comme le montrent les statistiques. Beaucoup verront leur avenir de la façon dont je gère le mien aujourd'hui », écrit Barbara Rosenblum en apprenant en 1985 l'état avancé du cancer du sein dont elle est atteinte.
Elle et son amante, Sandy Butler, toutes deux enseignantes et écrivaines, prennent la décision d'écrire et de filmer l'évolution de leur relation face à la maladie durant les trois années qu'il lui reste à vivre. Une belle et bouleversante leçon de courage.



"I'm the first among our friends to have cancer... Many will see their future in the way I handle mine," Barbara Rosenblum wrote after learning she had advanced breast cancer.
For three years Barbara had yet to live, she and her partner, Sandra Butler, documented their lives with courage and frankness. This stunning film provides a unique view into the intimacy of a relationship in a time of crisis. The two women talk about their identity as Jewish women and as lesbians, and they speak openly about the difficult issues each is facing: anger, guilt, feelings about their bodies and changing sexuality, about death and loss. Never once losing either its balance or its fierce emotional integrity, "Cancer in Two Voices" provides a practical example of dealing with death with sensitivity and a deep commitment to living.
   Cancer in Two Voices

Lucy Massie Phenix    Lucy Massie Phenix www.lucyphenix.com


Lucy Massie Phenix est née en 1942 à Washington. Depuis 20 ans, elle collabore à la production de documentaires sur des sujets sociaux : You Got to Move (1985), The Life and Times of Rosie the Riveter (1980), Word is Out (1978) and Wintersoldier (1972).


Lucy Massie Phenix has a long history of community organizing and teaching and has been making social documentary films for 20 years. Her film credits include: Producer, Director and Co-Editor of "You Got to Move", a film about grass roots social change in the South; Editor of "The Life and Times of Rosie the Riveter", the compilation film classic on government propaganda and women working in the skilled trades during World War II; Co-Director and Co-Editor of "Word is Out", the acclaimed documentary on the experiences of 26 gay men and lesbians; and collaborator on the Winterfilm Collective's film "Wintersoldier", a documentary about and with Vietnam Veterans Against the War which received high accolades at the Cannes and Berlin Film Festivals.


 
 
Liste des films
Cantique
Expérimental. France. 1992. Couleur. 7'. Sans paroles. Distr. : Mallia Films

Lumière changeante des saisons... tempête, explosion tumultueuse du printemps. Orage d'été, mélancolie d'automne et la neige qui efface toute trace du temps. Les quatre saisons sous le ciel de Paris.

Changing light of the seasons ... storm, tumultuous explosion of spring. Thunderstorm of summer, melancholy of autumn and snow that erases all trace of time. The four seasons under the sky of Paris.
   Cantique    Cantique

Joële van Effenterre    Joële van Effenterre


Diplômée de l'IDHEC, Joële van Effenterre a travaillé comme chef monteuse avec de nombreux réalisateurs (notamment Agnès Varda, Maroun Bagdadi, Costa Gavras et Alexandre Arcady). Elle a réalisé plusieurs films documentaires parmi lesquels : Artémise, Portrait d'une femme ordinaire (1989), Les jardins du Luxembourg (1991) et Cantique (1992).


Graduated of the IDHEC, Joele van Effenterre has worked as film editor with many directors such as Agnes Varda, Maroun Bagdadi, Costa Gavras and Alexandre Arcady. She has directed several documentary films, including: "Artémise, Portrait d'une femme ordinaire" (1989), "Les jardins du Luxembourg" (1991) and "Cantique" (1992).


 
 
Liste des films
Central Park
Fiction. Etats-Unis. 1993. N&B. 9'. VO. Distr. : Wolfe Video

Manhattan, Central Park. Au fil de l'eau, au fil du rêve, le rendez-vous galant de deux amantes.
Avec une musique de Joëlle Léandre et des images de Babette Mangolte.
  Central Park  
Manhattan, Central Park. Over the water, over the dream, the gallant rendezvous of two lovers.
With music by Joëlle Léandre and images by Babette Mangolte.

Sande Zeig    Sande Zeig


Sande Zeig a mis en scène Behind the Heart d'après des nouvelles de Djuna Barnes, Le voyage sans fin, une pièce écrite en collaboration avec Monique Wittig, et le one-woman show Impersonators. En 1993, elle réalise le court métrage Central Park.


Sande Zeig is a writer, director, producer and film distributor. Before becoming interested in film, Zeig worked for many years in theater as an actor, writer, and producer in Paris and New York. Her short film, "Central Park," premiered at Sundance in 1994.


 
 
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Charting Infractions
Expérimental. Etats-Unis. 1992. Couleur. 20'. VO. Distr. :


La carte des Etats-Unis projetée sur le corps représente la contradiction entre l'identité lesbienne et la législation homophobe de ce pays. Les états qui ont conservé une telle législation sont confrontés aux statistiques sur la vie des lesbiennes américaines. Cette information est associée aux témoignages personnels décrivant l'image du corps, la sexualité et l'homophobie.


The map of the United States projected on the body represents the contradiction between lesbian identity and the homophobic legislation of this country. States that have retained such a legislation are confronted with the statistics on the lives of American lesbians. This information is associated with personal testimonies describing the body image, sexuality and homophobia.


Diane Bonder    Diane Bonder (1960-2006) dianebonder.com

Diane Bonder était réalisatrice et scénariste. Elle a grandi à Northampton, a obtenu sa licence d'Arts à l'Université du Massachusetts de Amherst et a étudié la photographie au Centre de ressources photographiques de Boston. Elle a reçu sa maîtrise d'Arts de l'Université Rutgers en 1993. Installée à Brooklyn, elle a commencé, au début des années 90, à faire des films expérimentaux et des vidéos en Super 8 et 16mm. Ses films poétiques semi-narratifs et autobiographiques explorent les thèmes de l'identité, du paysage, de la mémoire et de la perte. Les films primés de Diane Bonder ont été projetés dans de nombreux musées, festivals internationaux de cinéma, universités et expositions. Ses œuvres continuent d'être présentées dans le monde entier.

Diane Bonder was a director and writer. She grew up in Northampton, MA and graduated with her BA from UMASS Amherst and studied photography at the Photographic Resource Center in Boston. She received her MFA from Rutgers University in 1993. Based in Brooklyn, she began making experimental film and videos, using Super 8 and 16mm in the early 90's. Her poetic semi-narrative and autobiographical films explore themes of identity, landscape, memory and loss. Diane's award winning films have been screened at many museums, international film festivals, universities and curated screenings. She has also been a visiting artist at numerous microcinemas across the United States. Her work continues to be screened around the world.


 
 
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Chut...
Fiction. France. 1992. Couleur. 7'. VF. Distr. : Agence du court métrage (ACM)

Une petite fille de dix ans assiste involontairement aux ébats amoureux d'un couple. Cette scène la renvoie à la relation incestueuse que lui fait subir son père, reçue dans la honte et le silence.

« Mon objectif est de faire vivre : faire vivre au spectateur le drame psychologique de l'enfant, faire vivre des témoignages et cette parole donnée au travers d'un film, faire vivre la honte et le silence. » - Karin Albou
   Chut...   
A ten year-old girl involuntarily witnesses a couple making love; the scene reminds her of the incestuous relationship that her father imposes on her and that she receives in shame and silence.

Karin Albou    Karin Albou


Née en 1968, Karin Albou est réalisatrice, scénariste, actrice et écrivaine. Après avoir étudié le jeu d'acteur, la danse, l'hébreu, la littérature française et l'arabe, Karin Albou s'inscrit à une école de cinéma à Paris. Son premier court-métrage, Chut, a reçu le prix Cinécinéma du meilleur premier film.


Born on March 12, 1968. After studying acting, dance, Hebrew, French literature and Arabic, Karin Albou enrolled in a film school in Paris. Her first short film, "Chut", was awarded the Cinécinéma Best First Film prize.


 
 
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Club Rosa
Documentaire. Allemagne. 1993. Couleur. 7'. VO. Distr. :


A Berlin, le premier cercle connu de prostituées lesbiennes, pour des lesbiennes. Ce film réalisé pour la chaîne de télévision Läsbisch-TV présente, sous forme d'interview, la création et le fonctionnement de ce cercle.


In Berlin, the first known circle of lesbian prostitutes, for lesbians. This film, directed by the television channel Läsbisch-TV, presents, in the form of an interview, the creation and functioning of this circle.


Elisabeth Abraham & Barbara Klinger



 
 
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Complicated Flesh
Documentaire. Etats-Unis. 1993. Couleur. 15'. VO. Distr. : Cheryl Dunye


La différence et le désir, être blanche et être noire... Dans ce "Dunyementaire", deux réalisatrices bien réelles mettent en scène la passion amoureuse de leurs doubles, Reah et Lisa, jouées par elles-mêmes. Pendant ce temps, Deutsch et Dunye ne vivent pas leur propre attirance mutuelle. Un transfert qui fait mal et qui fait rire.


Cheryl Dunye and Kristina Deutsch collaborated on "Complicated Flesh" in an attempt to add sense to their sensuous relationship. An oblique assay on the terrain of inter-racial romance, this videowork looks at the powers of attraction and how they are colored by ethnicity.


Cheryl Dunye   
Cheryl Dunye & Kristina Deutsch
www.cheryldunye.com  -  Facebook FB Cheryl Dunye  -  Twitter @cdunye  -  Facebook FB Kristina Deutsch


Née en 1966 au Libéria, Cheryl Dunye est une réalisatrice, productrice, scénariste, monteuse et actrice. Son travail traite le plus souvent des questions de race, de sexualité, de classe et de genre, en particulier concernant les lesbiennes noires. Diplômée de l'Université de Temple et de l'Ecole d'Arts Mason Gross de l'Université de Rutgers, Cheryl Dunye a reçu de nombreuses distinctions nationales et internationales pour son travail dans les arts médiatiques.


Cheryl Dunye (born 1966 in Liberia) is a film director, producer, screenwriter, editor and actress. Her work often concerns themes of race, sexuality and gender, particularly issues relating to black lesbians. Dunye earned her BA from Temple University and her MFA from Rutgers University's Mason Gross School of the Arts. She has received numerous national and international honors for her work in the media arts.


 
 
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Cunt Dykula
Fiction. Etats-Unis. 1993. Couleur. 5'. VO. Distr. : Lisa Kühne


La bonne comtesse doit se recycler pour cause de pratiques à haut risque. Consommer le sang avec une paille n'est pas une solution non plus.

The good countess must retrain because of high-risk practices. Consuming blood with a straw is not a solution either.


Lisa Kühne



 
 
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Damming
Expérimental. Australie. 1991. Couleur. 12'. VO. Distr. : Australian Film Television and Radio School (AFTRS)

Australie. Une vallée engloutie par les eaux d'un barrage ravive chez Jude le souvenir douloureux de la disparition accidentelle de sa sœur.
Une qualité d'image exceptionnelle pour un sujet difficile et grave.


The drowning of a valley resurrects Jude's memory of the death of his sister. Jude grieves for both.


Film / Movie Voir le film / Watch the movie
   Damming

Penny Fowler-Smith    Penny Fowler-Smith Facebook FB Penny Fowler-Smith


Titulaire d'une licence en production cinématographique et télévisuelle, obtenue en 1992 à l'École de cinéma, télévision et de radio australienne (AFTRS), Penny Fowler-Smith travaille comme scénariste, réalisatrice et ingénieure du son. Ses courts métrages, Damming (1992) et None of the Above (1993) ont reçu des prix dans divers festivals.


Graduated with a BA, Film & Television production in 1992 at Australian Film Television and Radio School (AFTRS), Penny Fowler-Smith has been working as a writer, director, location and post-production sound engineer. Her shorts, "Damming" (1992) and "None of the Above" (1993) received awards at various festivals.


 
 
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Dangerous When Wet
Expérimental. Etats-Unis. 1993. Couleur. 5'. VO. Distr. : V tape

 
Histoire d'un premier orgasme, ce film montre la difficulté de trouver un langage pour l'exprimer. C'est un collage de films d'Hollywood, de super 8 et de vidéos. Il pose le problème de la sexualité féminine. Tandis que le texte décrit le mélange de peur et de plaisir que procure l'expérience sexuelle, les images révèlent le désir sous-jacent entre deux jeunes filles et tournent en dérision les stéréotypes associant l'anatomie de la femme avec certains objets.


"Dangerous When Wet" is the story of a first orgasm and the difficulty in finding a language to describe that experience. The narration discusses the combination of fear and pleasure that informs sexual experience, while the images reveal a subtext of desire that occurs between women, and spoofs the stereotypical associations of female anatomy with natural forms and objects.
   Dangerous When Wet

Diane Bonder    Diane Bonder (1960-2006) dianebonder.com

Diane Bonder était réalisatrice et scénariste. Elle a grandi à Northampton, a obtenu sa licence d'Arts à l'Université du Massachusetts de Amherst et a étudié la photographie au Centre de ressources photographiques de Boston. Elle a reçu sa maîtrise d'Arts de l'Université Rutgers en 1993. Installée à Brooklyn, elle a commencé, au début des années 90, à faire des films expérimentaux et des vidéos en Super 8 et 16mm. Ses films poétiques semi-narratifs et autobiographiques explorent les thèmes de l'identité, du paysage, de la mémoire et de la perte. Les films primés de Diane Bonder ont été projetés dans de nombreux musées, festivals internationaux de cinéma, universités et expositions. Ses œuvres continuent d'être présentées dans le monde entier.

Diane Bonder was a director and writer. She grew up in Northampton, MA and graduated with her BA from UMASS Amherst and studied photography at the Photographic Resource Center in Boston. She received her MFA from Rutgers University in 1993. Based in Brooklyn, she began making experimental film and videos, using Super 8 and 16mm in the early 90's. Her poetic semi-narrative and autobiographical films explore themes of identity, landscape, memory and loss. Diane's award winning films have been screened at many museums, international film festivals, universities and curated screenings. She has also been a visiting artist at numerous microcinemas across the United States. Her work continues to be screened around the world.


 
 
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Danke, Es Hat Mich Sehr Gefreut
Expérimental. Autriche. 1987. N&B. 2'. Sans paroles. Distr. : Light Cone

Danke, Es Hat Mich Sehr Gefreut
  
Et notre vieil empereur dit : « Merci, c'est très gentil, ça m'a beaucoup plu. »

And our old emperor said: "Thank you, it's very nice, I really enjoyed it."
  
Danke, Es Hat Mich Sehr Gefreut
  
Danke, Es Hat Mich Sehr Gefreut

Mara Mattuschka    Mara Mattuschka Facebook FB Mara Mattuschka

Mara Mattuschka est née à Sofia en 1959. Elle vit depuis 1976 à Vienne où elle a fait des études de linguistique et d'ethnologie, puis de peinture et de création expérimentale. En 1992, elle part étudier la peinture à Prague. Mara Mattuschka peint, créé des objets, réalise des films, enseigne et donne des conférences. Elle expose ses œuvres plastiques depuis 1984. Sous le nom de Mimi Minus (diva, danseuse, actante), elle présente des performances solo ou collectives qui sont des "opérettes dadaesques", des "opéras hystériques", des "pièces chantées burlesques" ou encore des "soirées de lieder".

Born 1959 in Sofia, Bulgaria, Mara Mattuschka lives in Vienna since 1976. Her main interest is in film, painting and theater. From 1977 till 1983 she studied ethnology and linguistics at the University of Vienna. Mara completed her degree at the College of Applied Arts for painting and animated film in the master class for Experimental Design under Maria Lassnig in 1990. Numerous exhibitions of oil paintings as well as performances and song recitals followed. In 1991 she received a scholarship to work in Prague from the Austrian Ministry of Education and Art. Since 1994 she is professor of "free art" at the College of Fine Arts in Braunschweig. Mara is member of the Austria Filmmakers Coop and committee member of ASIFA Austria.


 
 
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Dream Girls
Documentaire. Royaume-Uni. 1993. Couleur. 50'. VO/ST. Distr. : Women Make Movies (WMM)

Le spectacle donné par l'Ecole Takarazuka connaît un énorme succès au Japon. Tous les rôles sont tenues par des femmes qui attirent une foule de spectatrices venues voir l'image de l'homme idéal et de l'amour romantique. Après deux ans d'une discipline de fer, elles deviendront des héroïnes adulées par les femmes japonaises. L'ambiguïté du désir se révèle dans le regard porté par ces fans sur leurs stars androgynes.


This fascinating documentary opens a door into the spectacular world of the Takarazuka Revue, a highly successful musical theater company in Japan. Each year, thousands of girls apply to enter the male-run Takarazuka Music School. The few who are accepted endure years of a highly disciplined and reclusive existence before they can join the Revue, choosing male or female roles. "Dream Girls" offers a compelling insight into gender and sexual identity and the contradictions experienced by Japanese women today.


   Dream Girls

Kim Longinotto    Kim Longinotto Facebook FB Kim Longinotto  -  Twitter @kimlonginotto


Dans les années 70, Kim Longinotto étudie la mise en scène à la National Film School de Londres. Pendant cette période, elle réalise Pride of Place, qui porte un regard critique sur son école. Après la NFS, elle travaille comme caméraman sur divers documentaires, puis elle passe elle-même à la réalisation, s'intéressant à des pays comme le Japon, l'Iran et le Kenya. Kim Longinotto a réalisé entre autres Eat the Kimono et The Good Wife of Tokyo.


Kim Longinotto studied at the National Film School in England. Her films deal with geographical matters and female issues. With "Eat the Kimono" and "The Good Wife of Tokyo," "Dream Girls" is Longinotto's third film on Japanese women whose lives lie in the intersection of tradition and modern.

Jano Williams

  

Jano Williams


Jano Williams est sociologue. Après ses études, elle s'installe au Japon où elle travaille pour la presse pendant treize ans. Elle a co-réalisé Dream Girls avec Kim Longinotto.

After majoring in sociology at Leeds University in UK, Jano Williams moved to Tokyo and worked for the press (NHK) for 13 years. She returned to the UK in 1987 and stayed at Wales where she currently works as a simultaneous interpreter and studies Japanese calligraphy. She made "Dream Girls" with Kim Longinotto.


 
 
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Dyke TV
Documentaire. Etats-Unis. 1993. Couleur. 46'. VO. Distr. : The Paley Center for Media

Dyke TV ou la réalité dépasse la fiction !!! Cette vidéo est une compilation d'une série d'informations télévisées pour les lesbiennes, par les lesbiennes, qui émet à New York sur le câble, chaque semaine depuis le 8 juin 1993. Le style de cette TV est percutant, provocateur et n'est pas sans rappeler celui des Lesbian Avengers, avec lesquelles elles ont des liens extrêmement étroits.

The first show aired in New York City, June 8, 1993. Dyke TV produced national documentary television programming, by and for lesbians, designed to empower and to enhance the visibility of diverse lesbian communities; it mixed art, news, sports, political commentary, health coverage, music, and video as it examined issues of lesbian culture. The program reached over 6.5 million households nationwide, and was screened at many national and international film and music festivals. The half-hour weekly cable television show featured a five-minute news segment covering issues relevant to lesbian lives from a lesbian perspective; an in-depth look at an issue of particular interest to the lesbian community; and interviews with lesbian artists, showcasing their work.
   Dyke TV

Dyke TV

Dyke TV a été créée par Ana Maria Simo (dramaturge et cofondatrice des Lesbian Avengers), Linda Chapman (metteuse en scène et productrice de théâtre) et Mary Patierno (cinéaste indépendante).

Dyke TV was created by Ana Maria Simo (playwright and co-founder of Lesbian Avengers), Linda Chapman (theater director and producer) and Mary Patierno (independent film and video maker).