Liste des films
The Gold Diggers
Fiction. Royaume-Uni. 1983. N&B. 85'. VO. Distr. : British Film Institute (BFI)

The Gold Diggers The Gold Diggers The Gold Diggers The Gold Diggers

Ce film est un poème filmé sur la mémoire et sur l'argent. Céleste travaille dans une banque et se demande à quoi servent tous ces chiffres; Ruby est la "femme idéale" que nous voyons circuler de bras en bras dans une salle de danse. Elle a perdu toute notion de son passé. Ce film musical décrit la mémoire collective des femmes à travers les images qui en ont été données depuis le cinéma muet.

Celeste is a computer clerk in a bank who becomes fascinated by the relationship between gold and power. Ruby is an enigmatic film star in quest of her childhood, her memories and the truth about her own identity. As their paths cross they come to sense that there could be a link between the male struggle for economic supremacy and the female ideal of mysterious but impotent beauty.
Made with an all-woman crew, "The Gold Diggers" is a key film of early '80s feminist cinema, an avant-garde examination of the relationship between women and money in society.

   The Gold Diggers

Sally Potter    Sally Potter www.sallypotter.com


Née en 1949, Sally Potter est chorégraphe, musicienne et travaille comme réalisatrice depuis 1969. Elle a tourné plusieurs longs métrages dont Orlando (1992), ainsi que de nombreux courts métrages comme Thriller (1979) et des documentaires comme I am an Ox, I am a Horse, I am a Man, I am a Woman (1987). Sally Potter est connue pour la forme innovante de ses films et sa prise de risque concernant les sujets traités. Ses films ont remporté de nombreux prix internationaux et ont été nommés aux Oscars et aux BAFTA.


Sally Potter made her first 8mm film aged fourteen. She has since written and directed seven feature films, as well as many short films including "Thriller" (1979) and documentaries like "I am an Ox, I am a Horse, I am a Man, I am a Woman" (1987). Her background is in choreography, music, performance art and experimental film. "Orlando" (1992), Sally Potter's bold adaptation of Virginia Woolf's classic novel, first brought her work to a wider audience. Sally Potter is known for innovative form and risk-taking subject matter and has worked with many of the most notable cinema actors of our time. Sally Potter's films have won over forty international awards and received both Academy Award and BAFTA nominations.


 
 
Liste des films
The Story so Far
Fiction. Royaume-Uni. 1994. Couleur. 39'. VO. Distr. : Cinenova

The Story so Far   
Film qui retrace l'atmosphère des polars avec un zeste de mystère en plus. N'essayez pas de trouver la solution !
Laissez-vous emporter dans cette superbe balade londonienne.


Presents a forgotten classic about a robbery, a taxi and a stolen bus with a mighty cast of local Black and white dyke stars. Dyke-Noir at its best with great location shots across London as a group of sparky and bright lesbians plot a night-time robbery that could change their lives.
   The Story so Far

Noski Deville & Rif Sharif

Cinéaste et directrice de la photographie, Noski Deville a déjà réalisé de nombreux courts métrages dont Loss of Heat (1994), également présenté au festival cette année.

Early in her career Noski Deville directed and won awards for her short films but has developed her particular area of expertise within the area of cinematography, both on film and digital. She has a long established and continuing career as a Cinematographer/Director of Photography, both within the commercial sector and in the field of Fine Art practice.



 
 
Liste des films
The Wild Woman in the Woods
Fiction. Canada. 1993. Couleur. 14'. VO. Distr. : Video Out Distribution

Les fantasmes d'une lesbienne indienne et pas vraiment taillée pour la vie sportive dans les montagnes enneigées canadiennes.
Humour et déesses au menu.


A South Asian Lesbian who has adopted butch signifiers from white culture, tracks down the liberating possibilties of a femme persona. Her search for courage takes her into the mountains where she is confronted by a feisty goddess with no time for timidity, stereotypical roles or rules. In a swirl of colourful saris and jewels, she is led on a snowy adventure.
   The Wild Woman in the Woods

Shani Mootoo    Shani Mootoo www.shanimootoo.com  -  Twitter @shanimootoo


Shani Mootoo vit à Vancouver. Le travail de cette écrivaine, vidéaste et artiste engagée est influencée par sa triple culture indo-trinito-irlandaise. Elle s'intéresse aux questions de race, de genre et de sexualité dans le quotidien et cherche à remettre en cause ses propres stéréotypes sur la place des femmes et en particulier des femmes sud-asiatiques dans la société.


Shani Mootoo, writer, visual artist and video maker, was born in Dublin, Ireland to Trinidadian parents. She grew up in Trinidad and relocated at age 19 to Vancouver, British Columbia, Canada. She currently lives in Toronto, Canada. Mootoo earned a Fine Arts BFA Degree at the University of Western Ontario in 1980 and an MA in English and Theatre from the University of Guelph, 2010. As a multimedia visual artist in Vancouver and New York City, she explored in her paintings, photographs and videos themes of gender, sexuality, and race. The themes of her work resonated with Mootoo's experiences as an adolescent in Trinidad and as an immigrant adult in Canada. Her visual art and video work have traveled and been acclaimed internationally.


 
 
Liste des films
Thèmes et variations
Expérimental. France. 1928. N&B. 9'. Muet. Distr. : Light Cone

Thèmes et variations   
« J'évoque une danseuse ! Une femme ? Non. Une ligne bondissante aux rythmes harmonieux. J'évoque sur des voiles une projection lumineuse! Matière précise! Non. Rythmes fluides. Les plaisirs que procure le mouvement au théâtre, pourquoi les mépriser à l'écran ? Harmonie des lignes. Harmonie de lumière. Lignes, surfaces, volumes évoluant directement, sans artifices d'évocations, dans la logique de leurs formes, dépouillées de tout sens trop humain pour mieux s'élever vers l'abstraction et donner plus d'espace aux sensations et aux rêves : le cinéma intégral. » (Germaine Dulac)

 

Thèmes et variations Thèmes et variations Thèmes et variations Thèmes et variations Thèmes et variations

 
"I evoke a dancing woman. A woman? No. A bouncing line with harmonious rhythm. I evoke a luminous projection on veils ! Precise matter ! No. Fluid rhythms. Why should one disregard, on screen, the pleasure that movement brings us in the theatre ? Harmony of lines. Harmony of light. Lines, surfaces, volumes evolving directly, without the artifice of evocation, in the logic of its forms, dispossessed of any overly human sense, allowing an elevation towards the abstract, thus giving more space to sensations and to dreams: integral cinema." (Germaine Dulac)
   Thèmes et variations

Germaine Dulac    Germaine Dulac (1882-1942)

Née à Amiens, Germaine Dulac se passionne pour le journalisme et le féminisme et collabore à la Fronde, journal féministe fondé par Marguerite Durand. En 1915, elle se tourne vers le cinéma et réalise, grâce à l’argent de son mari, les Soeurs ennemies, mélodrame historique. En 1917, sur le tournage d'Âmes de fous, elle fait la rencontre du cinéaste et critique Louis Delluc, dont l'influence sera déterminante. Elle se lance alors dans le cinéma d'avant-garde. Les recherches esthétiques prennent le pas sur l'exposition du récit et le jeu des acteurs. Représentante de ce qu'on appelle parfois le cinéma «impressionniste», elle multiplie les déformations de l'image, les flous et surimpressions, les mouvements virtuoses de la caméra et les effets de montage, pour réaliser un cinéma d’art qui tienne son rang parmi les autres formes artistiques. La Fête espagnole (1919), la Mort du soleil (1921), la Souriante Madame Beudet (1923) ou le Diable dans la ville (1924) sont des exemples accomplis de ce style esthétisant. En 1927, elle réalise la Coquille et le Clergyman, sur un scénario d’Antonin Artaud. Artaud et les surréalistes détesteront ce film, jugé profondément vain, et cette polémique entravera durablement la carrière de Dulac. Elle se détourne de la réalisation à l'arrivée du cinéma parlant.

Germaine Dulac was the first feminist filmmaker and a key figure in the development of the French Avant Garde cinema of the '20s. In the early 1900s, she had been a photographer and writer in two feminist journals, La Fronde and Le Francaise. After World War I she, intrigued with film, began Delia Film, her own production company. Her first films were standard melodramas. In 1917, she and theoretician Louis Delluc teamed up to begin the French avant-garde movement, which is also called French Impressionism. Dulac was the center of the French Impressionism comprised of intellectuals and filmmakers devoted to promoting film as the 'seventh art.' She was fascinated with movement and her abstract films reflect this. She attempted to create a style that she dubbed 'the integral film... a visual symphony made of rhythmic images.' La Coquille et le Clergyman (1927) is her best example of integral film. In addition to abstract images, Dulac was also known for her abiding commitment to feminist issues as can be seen in her more traditional, and best-known film La Souriante Madame Beudet (1923).


 
 
Liste des films
Tours et détours de l'inspiration
Documentaire. France. 1992. Couleur. 29'. VF. Distr. : Wallonie Image Production (WIP)


Ce film sur Chantal Akerman n'est ni la mise en page d'une lecture publique, ni un reportage. C'est la descente dans un univers très particulier qui établit des ponts entre le rituel de l'écriture et l'espace du cinéma. Ce passage s'effectue en quatre actes, quatre moments clés qui auront chacun leur lumière et leur tissu sonore : le crépuscule, l'aube, la nuit, le jour.


This film about Chantal Akerman is neither the layout of a public reading nor a report. It is the descent into a very particular universe that bridges the ritual of writing and the cinema space. This passage is made in four acts, four key moments that will each have their light and their sound fabric: twilight, dawn, night, day.


Nicole Widart



 
 
Liste des films
Transeltown
Fiction. Etats-Unis. 1992. Couleur / N&B. 19'. Muet. Distr. : Cinenova

Conte comique sans dialogues inspiré de la Divine Comédie de Dante, Transeltown représente le lieu de toutes les transformations, au seuil des genres, de la vie et de la mort. Une frontière que l'on peut franchir dans les deux sens, mais pas sans douleur. Dante Alighieri sous les traits de Pootie, lesbienne androgyne, trouve une jeune femme nue dans le coma, en attente de renaissance. Par quel tunnel de chair, quel urètre palpitant passe-t-on pour trouver son paradis ? Après une initiation d'une violence rare, Pootie deviendra à son tour maître des cérémonies.

A morbid and strangely tender tale of love in which a lonely girl finds Hell, Purgatory and Paradise in Times Square. A comic tale in three parts, with each introduced by a reading from Dante's Divine Comedy.

   Transeltown

Myra Paci    Myra Paci www.myrapaci.com


Myra Paci est titulaire d'une licence en histoire de l'Université de Yale (1988), d'une maîtrise en production cinématographique et télévisuelle de l'Université de New York (1994) et d'un prix d'excellence en écriture de scénario de la Tisch School of the Arts. Ses films "Butch Patrol" (1990) et "Transeltown" (1992) ont été présentés dans des festivals internationaux et ont remporté de nombreux prix.


Myra Paci received an M.F.A. in Film and Television Production from New York University in 1994, graduating with the Tisch School of the Arts Excellence in Screenwriting Award. She received a B.A. in History from Yale University in 1988, graduating Summa Cum Laude and Phi Beta Kappa. She has taught screenwriting at San Francisco State University, California College of Arts and Crafts, and New York University. She has also lectured on her work at Yale University, Washington University, and both Boston's Museum of Fine Arts and Institute of Contemporary Art. Her films "Butch Patrol" (1990) and "Transeltown" (1992) have been shown in festivals all over the world and have won many awards.


 
 
Liste des films
Trust You
Expérimental. Canada. 1991. N&B. 2'. VO. Distr. : Video Out Distribution

Monologue érotique dans une baignoire. La force de ce très court métrage repose sur le texte et la voix de celle qui le dit. Oui, très nettement, l'érotisme existe au cinéma, même sans les images.
   Trust You   
A bold and emotive video about sex, trust and power. The action of taking a bath evokes memories of power dynamics within sex. Powerful and terse, this video skillfully explores notions of taboo within lesbian relationships.

Katharine Setzer    Katharine Setzer Facebook FB Katharine Setzer


Katharine Setzer est titulaire d'une maîtrise en communications (études médiatiques) de l'Université Concordia de Montréal. Elle a produit et réalisé des travaux vidéos qui ont été présentés dans des festivals du monde entier.


Katharine Setzer holds a Masters Degree in Communications (Media Studies) from Concordia University of Montreal and has produced videoworks that have toured festivals worldwide.


 
 
Liste des films
Un vent léger dans le feuillage
Expérimental. France. 1994. Couleur. 3'. 16mm. Sans paroles. Distr. : Light Cone

« Avec Un vent léger dans le feuillage, gros plan fixe qui pendant trois minutes décadre quelques feuilles de leur couleur verte, Martine Rousset filme la vibration fluorescente de la chlorophylle: la couleur façonne en même temps qu'elle s'égoutte, elle institue la feuille à mesure qu'elle rayonne. Informante, elle subsiste. C'est le film, admirable, que Maxime Gorki aurait voulu voir le 3 juillet 1896. » - Nicole Brenez

"With "Un vent leger dans le feuillage", a fixed close-up which for three minutes decays a few leaves of their green color, Martine Rousset films the fluorescent vibration of the chlorophyll: the color shapes at the same time as it drips, it institutes the It is the admirable film that Maxim Gorky would have liked to see on July 3, 1896." - Nicole Brenez
   Un vent léger dans le feuillage

Martine Rousset    Martine Rousset

Née en 1951, Martine Rousset étudie la philosophie et le cinéma à Montpellier. Cinéaste de la lumière et de l'écrit, elle réside à Sète où elle travaille le film depuis 1977. Elle oeuvre également au département audiovisuel du Musée d'Art Moderne de la ville de Paris auprès de Suzanne Pagé depuis 1978.

Martine Rousset practices since 1977 an independent cinema through which she questions the relations between the film image and the writing, which make her experiment propositions of alliance of a text and image.


 
 
Liste des films
Une vue imprenable
Fiction. France. 1993. Couleur. 15'. VF. Distr. : Agence du court métrage (ACM)

Deux femmes, face à face, partagées entre l'aveu et la dissimulation de leurs sentiments.    Une vue imprenable    Two women, face to face, torned between the confession and the dissimulation of their feelings.

Amal Bedjaoui    Amal Bedjaoui Facebook FB Amal Bedjaoui


Née à Alger, Amal Bedjaoui commence à étudier le cinéma à l'Université de New York. En 1985, elle est diplômée de l'IDHEC puis obtient un DEA de cinéma à l'Université Paris-Panthéon-Sorbonne en 1987. Assistante réalisatrice et directrice de production sur des longs métrages, assistante à la mise en scène au théâtre, elle écrit, réalise et co-produit ses trois précédents courts métrages.


Amal Bedjaoui studied filmmaking at New York University, graduated from the French national film school L'IDHEC in 1985, and earned a degree from the University of Paris IV in 1987. She has worked as assistant director with Alain Resnais, Ariel Zeitoun, Gérard Oury and Benjamin Lewin. She produced and directed her first short, "Une vue imprenable" in 1993.


 
 
Liste des films
Uta Makura (work in progress)
Expérimental. France. 1994. Couleur. 5'. Sans paroles. Distr. : Light Cone

La marotte japonaise des jardins toilettés : mouvement perpétuel des jardiniers qui doivent sans cesse tailler, tuteurer, ébourgeonner, balayer. Le premier d'une série de films sur le Japon ? Tourné en super 8 dans les jardins de Kyoto.

The japanese hobby horse of the groomed gardens: perpetual movement of the gardeners who must continually prune, train, disbudd, sweep. The first in a series of films about Japan? Shot in super 8 in the gardens of Kyoto.
   Uta Makura (work in progress)

Vivian Ostrovsky    Vivian Ostrovsky vivianostrovsky.com


Née à New York, après des études secondaires en psychologie ainsi qu’en cinéma au Brésil et à Paris, elle commence son activité au sein de Ciné-Femmes, organisme de diffusion luttant pour le féminisme et sa visibilité. Elle devient elle-même cinéaste en 1980 et participe à l’organisation de festivals.


Born in New York (USA), she attended high-school in Rio de Janeiro before studying psychology and cinema at the Sorbonne University in Paris. Her activities began with her involvement in Ciné-Femmes, a diffusion organisation striving for feminism and its visibility. She becomes a filmmaker herself in 1980 and relinquishes her militancy. She takes part in the organization of festivals, notably in Jerusalem. Her fims explore the theme of transit, and can be situated according to Yann Beauvais between "film journal" and "film collage".


 
 
Liste des films
Vers la Dame Jouanne
Expérimental. France. 1993. Couleur. 7'. Super 8mm. Muet. Distr. : Light Cone

« Lors d'une première visite à la « Dame Jouanne » en forêt de Fontainebleau, Marcelle Thirache a filmé des inscriptions préhistoriques pour son film Vulva. Ayant besoin d'autres éléments, une deuxième expédition lui fut nécessaire et cette fois-ci elle nous invita à l'accompagner. Ce film est un bloc-notes filmé de cette excursion. Ce fut un événement pour nous toutes de découvrir, avec un étonnement enchanté, la célébration de la vulve. La nature environnante semblait complice, offrant d'autres formes en résonance avec le but du voyage. » Jennifer Burford
   Vers la Dame Jouanne   
"During a first visit to the "Dame Jouanne" in the forest of Fontainebleau, Marcelle Thirache filmed prehistoric inscriptions for her film VULVA. Having need other elements, a second expedition was necessary to her and this time she invited us to accompany her. This film is a filmed notepad of this excursion. It was an event for all of us to discover, with enchanted astonishment, the celebration of the vulva. The surrounding nature seemed complicit, offering other forms in resonance with purpose of the journey." Jennifer Burford


Jennifer L. Burford    Jennifer L. Burford jenniferburfordcinexp


Née à Paris en 1953 de parents américains, Jennifer L. Burford s'intéresse d'abord à la photographie, puis progressivement à l'image en mouvement. Son travail est l'occasion de recherches formelles à la fois sur la confrontation de formats et de contenus liés à l'identité.


Born in 1953 in Paris from American parents, Jennifer L. Burford studied at the American University of Paris, then at the French university. First she learned photography then film. She is especially interested in mixing formal research with identity questioning.


 
 
Liste des films
Vulva
Expérimental. France. 1992. Couleur. 5'. Super 8mm. Muet. Distr. : Light Cone

Film ludique pour attirer l'attention sur une période oubliée de l'histoire, appelée la «civilisation de la Vulve» qui remonte à 30 000 ans avant notre ère. Marie König, archéologue en a retrouvé la trace sous forme d'inscriptions gravées sur les rochers au lieu-dit la «Dame Jouanne» en forêt de Fontainebleau (près de Paris).

Film pour rappeler aussi que le patriarcat n'a pas toujours tenu «le haut du pavé» et que féminin pouvait vouloir dire philosophe. La vulve est un symbole essentiel à cette époque où la représentation des femmes est l'expression de la représentation du monde.
   Vulva    A playful film to draw attention to a forgotten period of the history, called the "civilization of the Vulva" that dates back to 30,000 years before our era. Marie König, an archaeologist, has found traces of it in the form of inscriptions engraved on the rocks at the place called "Dame Jouanne" in the forest of Fontainebleau (near Paris).

Film also to remind that patriarchy has not always held "the top of the pavement" and that feminine could mean philosopher. The vulva is an essential symbol at this time when the representation of women is the expression of the representation of the world.



Marcelle Thirache    Marcelle Thirache


Née en 1946 à Ivry-sur-Seine, Marcelle Thirache pratique la photographie à partir de 1978. Sa découverte de Marguerite Duras et de la dissociation entre son et image ainsi que des films de Germaine Dulac la conduisent à se pencher sur le cinéma dès 1982. En 1994, elle développe une technique particulière en peignant directement à la main sur de la pellicule Super-8.


Born in 1946, in Ivry-Sur-Seine. Marcelle Thirache begins with the practice of photography and exhibits her work as soon as 1978. First, her discovery of Marguerite Duras with the dissociation between sounds and images, and then the films of Germaine Dulac, foster a growing interest for cinema and finally lead her to choose the Super-8 in 1982. In 1987 she shows her films to Yann Beauvais and Miles McKane. In 1994, she develops a peculiar skill consisting in hand painting directly on a Super-8 filmstrip.


 
 
Liste des films
Warrior Marks
Documentaire. Royaume-Uni. 1993. Couleur. 54'. VO. Distr. : Kali Films

Ce film est issu d'un travail avec Alice Walker, auteure de Possessing the Secret of Joy sur les mutilations sexuelles, pratique touchant plus de cent millions de petites filles et de femmes dans le monde. Des témoignages de femmes ayant subi ces pratiques sont associés à un terrible réquisitoire dont la force est aussi celle des images.

"Warrior Marks" is a poetic and political film about female genital mutilation from the director of "A Place of Rage", presented by the Pulitzer Prize winning author of "The Color Purple" and "Possessing the Secret of Joy". Female genital mutilation affects one hundred million of the world’s women and this remarkable film unlocks some of the cultural and political complexities surrounding this issue. Interviews with women from Senegal, Gambia, Burkino Faso, the United States and England who are concerned with and affected by genital mutilation are intercut with Walker's own personal reflections on the subject.
   Warrior Marks

Pratibha Parmar    Pratibha Parmar www.kalifilms.com


Réalisatrice britannique d'origine indienne, Pratibha Parmar est née à Nairobi (Kenya). Dès l'adolescence, elle s'engage dans des associations d'aides aux femmes originaires de l'Asie. Pratibha Parmar a réalisé et produit des clips musicaux, des fictions et de nombreux documentaires qui traitent des questions de race, de sexualité et d'orientation sexuelle.


Pratibha Parmar was born in Nairobi, Kenya. She is an Indo-British director. Before she began to make films, she was a youth and community worker working in the Asian community with young women. Pratibha Parmar has directed and produced music videos, fiction films and a quite a number of documentaries concentrated on issues related to race, sexuality and gender.


 
 
Liste des films
Wohosheni
Fiction. Canada. 1992. N&B. 7'. Muet. Distr. : Video Out Distribution

Corps à corps sensuel et sans paroles. Comment créer un véritable langage cinématographique qui peut dire la passion, l'affection, la complicité, dans un univers où le son n'existe pas ?    Wohosheni    Wohosheni (from the fictional language Laaden) means "to feel joined to part of someone without reservations of barriers". The video simultaneously tries to discuss passion and affection, and how as spectators we view the imaging of the female body.

Susan Harman    Susan Harman www.susanharman.ca


Susan Harman est née en Saskatchewan, a grandi en Alberta et après avoir vécu dans plusieurs provinces canadiennes, s'est installée en 1979 à Vancouver en Colombie-Britannique. En 1993, elle est diplômée du département Cinéma et vidéo de l'Université d'art et de design Emily Carr.


Susan Harman was born in Saskatchewan, raised in Alberta and after living in several Canadian Provinces, settled in Vancouver, British Columbia in 1979. She graduated in 1993 from the Film & Video Department of Emily Carr Institute of Art and Design.