Liste des films
Teta-teta TV
Documentaire. Mexique. 1999. Couleur. 35'. VO/ST. Distr. : Telemanita A.C.

Ce documentaire montre des activistes lesbiennes sur plusieurs scènes politiques en Amérique Latine et aux Caraïbes. Il a pour but de promouvoir la visibilité lesbienne.
   The Other Side of the Picture   
Lesbian activists are shown in many different political scenarios in Latin America and the Caribbean.
   The Other Side of the Picture

Alejandra Novoa    Alejandra Novoa www.telemanita.net


Réalisatrice militante, Alejandra Novoa est à la tête de Telemanita, un collectif féministe dont le but est de promouvoir l'utilisation de la vidéo comme outil d'éducation, d'organisation et d'expression auprès des femmes mexicaines et latino-américaines. Au sein de Telemanita, elle organise des ateliers vidéo et réalise également des documentaires sur le féminisme et le lesbianisme au Mexique.


Filmmaker activist Alejandra Novoa is the director of Telemanita, a feminist collective whose aim is to promote the use of video as a tool for education, organization and expression for the Mexican and Latin American women. With Telemanita, she organizes video workshops and directs documentaries.


 
 
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The Joke
Fiction. Etats-Unis. 1998. Couleur. 12'. VO/ST. Distr. : Maureen Brownsey


Et voici l'arrivée du documentaire parodique, ou 'mocumentaire'. La (vraie) comique Maureen Brownsey tourne un (faux) reportage sur l'origine d'un fameux sketch qui aurait propulsé son auteure au sommet de la gloire. Les interviewés, ami-e-s, ex et connaissances, improvisent leur réaction. Il se trouve par hasard qu'ils s'estiment tous, en fait, les vrais inventeurs du sketch.


"Mockumentary" that follows the life of one single joke over 8 years of footage that "rockets" comic Maureen Brownsey to stardom. A host of people from Brownsey's past who ALL claim to have written the joke are interviewed.


Maureen Brownsey    Maureen Brownsey Facebook FB Maureen Brownsey


Comique et cinéaste, Maureen Brownsey a réalisé entre autres Kamikaze Summer, Coffee et The Joke programmé cette année au festival. Elle présente ses sketches sur scène sous forme d'hilarantes performances multimédia.


Maureen (Mo) Brownsey is a writer, filmmaker, college professor, and stand-up comic whose humor on the page, stage, and screen, has been described as a cross between Gertrude Stein and Midge, Barbie's friend-the one with personality. She lives in San Francisco.


 
 
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The Kindling Point
Fiction. Etats-Unis. 1993. Couleur. 45'. VO/ST. Distr. : Teri Rice


Un film SM lesbien où la caméra filme de façon sensuelle et expressive un rituel intime de domination et de plaisir entre deux femmes, orchestré par bougies, cire et fouets...


Burning desire made flesh. Women, ritual and fire. The audience is swept into a vortex of voyeurism.


Teri Rice    Teri Rice Teri Rice


Installée à New York, Teri Rice est une réalisatrice, chef opérateur et photographe. Depuis 1979, elle travaille à la télévision, réalise et produit des vidéos qui ont été projetées dans de nombreux festivals internationaux.


Teri Rice is a director, cinematographer and photographer. Her critically acclaimed avant garde videos, have shown at festivals around the world. She has 33 video and film credits as producer and director, which have screened at over 60 venues globally. Teri's background in photography is apparent in her video's critical aesthetic. Lyrically constructed themes permeate this artist's domain. Raw, surreal, reconstructed imagery sweep the audience into a vortex of voyeurism.


 
 
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The Other Side of the Picture
Documentaire. Canada. 1998. Couleur. 53'. VO/ST. Distr. : National Film Board of Canada (NFB)

  
Au fil des âges, les femmes ont pourtant participé à leur art comme elles le font encore aujourd'hui mais, même de nos jours, la plupart des collections de musée ou de galerie traditionnelles comprennent au mieux cinq pour cent d'œuvres de femmes. The Other Side of the Picture soulève la question du « pourquoi » et suggère que les institutions visées ont de longs comptes à rendre.


Filmmaker Teresa MacInnes tackles the debate: Are there no great women artists? The statistics are revealing. At Washington's National Gallery only 1 in every 30 paintings is by a woman. In Canada, women account for a mere 8 percent of the National Gallery's collection. The Other Side of the Picture takes us into the homes and studios of artists such as Mary Pratt, Joyce Weiland, Jane Ash Poitras and Landon Mackenzie, who address the question of inequality in the art world. Traversing the last two centuries of women's art history, this film offers provocative comment on why we are still missing the "other side of the picture".
   The Other Side of the Picture

Teresa MacInnes    Teresa MacInnes


Née et élevée à Vancouver, Colombie-Britannique, Teresa MacInnes est venue à l'industrie du film et de la télévision après une expérience en travail social et en psychologie. Productrice et cinéaste indépendante, Teresa a réalisé de nombreux documentaires dont A Rough Crossing en 1995 et Under Wraps en 1998.


Born and raised in Vancouver, B.C. Teresa came to the film and television industry from a background in social work and psychology. While completing her Bachelor of Arts degree at Simon Fraser University in 1988, she became involved in filmmaking. Working as an independent producer and director Teresa has gone on to direct many documentaries for television: "Under Wraps" (1996); "A Rough Crossing" (1995); "Teen Rebel/Teen Mom" (1994); "Child Sexual Abuse: Both Sides of the Coin" (1991); and "Breaking the Chains: A Story of Recovery" (1989).


 
 
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The Righteous Babes
Documentaire. Royaume-Uni. 1998. Couleur. 50'. VO/ST. Distr. : Pratibha Parmar (Kali Films)


Dans ce documentaire, la cinéaste Pratibha Parmar explore l'intersection entre le féminisme et la musique populaire, en se concentrant sur le rôle des artistes féminines de la scène musicale dans les années 90 et leur influence sur les femmes modernes. La réalisatrice fait valoir que, loin d'être mort, le féminisme a prospéré et élargi sa portée, grâce au côté direct, agressif et révolutionnaire de la musique rock, et à travers les modèles que sont des artistes comme Madonna et Ani DiFranco. Pratibha Parmar illustre sa thèse en alternant performances filmées et interviews de certaines des musiciennes les plus virulentes, parmi lesquelles Sinead O'Connor, Skin (Skunk Anansie), Chrissie Hynde (The Pretenders), Tori Amos, Ani DiFranco, Camille Paglia, et Gloria Steinem, ainsi que de théoricien(ne)s féministes et de journalistes du Royaume-Uni et des États-Unis. The Righteous Babes propose une critique acerbe et opportune de la commercialisation du féminisme par le style 'Girl Power' des Spice Girls, ou déjanté façon Ally McBeal ou Bridget Jones. Grâce à une vision critique et franche, ce documentaire puissant et rythmé montre le dynamisme et la pertinence du féminisme. Un incontournable pour les féministes, post-féministes et anti-féministes.


The Righteous Babes


In this accomplished documentary, acclaimed filmmaker Pratibha Parmar ("A Place of Rage," "Warrior Marks") explores the intersection of feminism with popular music, focusing on the role of female recording artists in the 1990s and their influence on modern women. Parmar argues that, far from being dead, feminism has thrived and expanded its reach through the direct, aggressive, and revolutionary medium of rock music, and through the role models of performers like Madonna and Ani DiFranco. Intercuting performance footage with interviews, Parmar explores her thesis with some of the most outspoken female musicians, feminist theorists, and journalists of the UK and US, including Sinead O'Connor, Skin (Skunk Anansie), Chrissie Hynde (The Pretenders), Tori Amos, Ani DiFranco, Camille Paglia, and Gloria Steinem. "The Righteous Babes" offers a searing and timely critique of the commercialization of feminism through 'Girl Power' Spice Girls style, ditzy Ally McBeal and her trans-Atlantic counterpart, Bridget Jones. With critical insight and candidness, this powerful and timely documentary demonstrates the vibrancy and relevance of feminism to women and young girls today. Essential viewing for feminists, post-feminists and anti-feminists alike.



Pratibha Parmar    Pratibha Parmar www.kalifilms.com


Réalisatrice britannique d'origine indienne, Pratibha Parmar est née à Nairobi (Kenya). Dès l'adolescence, elle s'engage dans des associations d'aides aux femmes originaires de l'Asie. Pratibha Parmar a réalisé et produit des clips musicaux, des fictions et de nombreux documentaires qui traitent des questions de race, de sexualité et d'orientation sexuelle.


Pratibha Parmar was born in Nairobi, Kenya. She is an Indo-British director. Before she began to make films, she was a youth and community worker working in the Asian community with young women. Pratibha Parmar has directed and produced music videos, fiction films and a quite a number of documentaries concentrated on issues related to race, sexuality and gender.


 
 
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Transmission
Fiction. Canada. 1998. Couleur. 8'. VO/ST. Distr. : Ivan E. Coyote


Portrait de famille : le fils/drag king raconte l'histoire de son père spirituel et modèle, un transsexuel autrefois lesbienne. 'Il' trouve sa place dans cette famille queer, ainsi qu'un modèle à suivre.


Family photo: the father, once a lesbian now a man; and a drag boy, his spiritual son. Like father, like son. The 'boy' is going to grow up just like daddy.


Ivan E. Coyote    Ivan E. Coyote www.ivanecoyote.com


Née à Whitehorse dans le territoire du Yukon, Ivan E. Coyote est écrivaine et artiste multimédia à Vancouver. Performeuse renommée, elle est l'auteure de plusieurs recueils de nouvelles, d'un roman, de trois CDs et de quatre courts métrages.


Ivan Coyote was born and raised in Whitehorse, Yukon Territory. An award-winning author of eight collections of short stories, one novel, three CD's, four short films and a renowned performer, Ivan's first love is live storytelling, and over the last nineteen years they have become an audience favourite at music, poetry, spoken word and writer's festivals from Anchorage to Amsterdam. Ivan began performing in 1992, and in 1996 co-founded Taste This, a four person performance troupe that combined live music, storytelling and performance poetry to create a text-driven genre-busting collaborative exchange.


 
 
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Treyf
Documentaire. Etats-Unis. 1998. Couleur. 55'. VO/ST. Distr. : Women Make Movies (WMM)

  
Les deux réalisatrices, à travers la complicité de leur relation amoureuse, portent un regard sur la tradition juive et son influence sur leur vie. Treyf, cela veut dire impur, ou non casher. Les lesbiennes sont treyf, impures; pour elles, comprendre ce mot c'est se sentir exclues... alors que pour lui trouver un sens, il faut justement être imprégnée par la tradition. Comment vivre ce paradoxe ? Comment concilier une culture familiale devenue constitutive et une existence hors norme ? C'est cette recherche qui pousse les réalisatrices à aller à Jérusalem, où l'une se sent chez elle et l'autre non. Un film très fort qui donne à réfléchir et traduit un puissant sentiment communautaire.

"Treyf" –"unkosher" in Yiddish– is an unorthodox documentary by and about two Jewish lesbians who met and fell in love at a Passover "seder". "Treyf" is iconoclastic and intelligent, humorous and poignant, a personal journey from kibbutz summers to coming out, from keeping kosher to "Bat Mitzvahs." A reflection on culture, community, and individual desire, this witty film follows the filmmakers as they discover what they thought was most profoundly "treyf" about their worldviews still has roots in Jewish history.
   Treyf

Cynthia Madansky    Cynthia Madansky www.madansky.com


Cynthia Madansky (co-productrice, réalisatrice, scénariste) est cinéaste, artiste visuelle et graphiste. Elle a récemment terminé une installation d'art conceptuel intitulée On the Jewish Question (Sur la question juive). En 1995, elle a également fait deux courts métrages: Internal Combustion en collaboration avec Alisa Lebow, et We At Her.


Cynthia Madansky (co-producer, director, writer) is a filmmaker, visual artist, and graphic designer. She recently completed a conceptual art installation entitled "On the Jewish Question." In 1995, she also made two short films: "Internal Combustion," (distributed by Video Data Bank) in collaboration with Alisa Lebow, and "We At Her," shown at the Jerusalem Cinematheque and screened at the prestigious Feminale in Cologne, 1996.

Alisa Lebow

  

Alisa Lebow

Diplômée en anthropologie du Vassar College et en cinéma de l'Université de New York, Alisa Lebow est une réalisatrice indépendante et écrivaine. Son travail a été exposé dans de nombreux musées, et présenté dans des théâtres et festivals du monde entier.

Alisa Lebow is an independent filmmaker and writer. She is the recipient of numerous grants and fellowships and her work has been exhibited at the Whitney Museum of American Art, The New Museum, The Brooklyn Museum, and in theaters and festivals around the world. She graduated at Vassar College, Anthropology, B.A. (1985) and NYU, Cinema Studies, M.A. (1998).


 
 
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Women Are Not Little Men
Documentaire. Canada. 1998. Couleur / N&B. 15'. VO/ST. Distr. : Canadian Filmmakers Distribution Centre (CFMDC)

Women Are Not Little Men
A partir d'un manuel de consignes de sécurité des années 50. Le commentaire involontairement hilarant s'adresse aux contremaîtres qui dirigent des équipes de femmes dans les usines. Le contraste frappant entre les images d'archives et les images contemporaines montre à quel point il est ridicule de croire que les femmes sont le sexe faible.

Contemporary and archival images are contrasted against the text of a 1950's industrial safety and training manual, exposing and critiquing the widespread belief in the existence of a weaker sex.


Film / Movie Voir le film (1ère partie) / Watch the Movie (part 1)   -   Film / Movie Voir le film (2ème partie) / Watch the Movie (part 2)

Lisa Hayes    Lisa Hayes www.hazypictures.com


Née en 1967, Lisa Hayes est diplômée en électronique. Après un séjour à Paris, elle décide de devenir cinéaste. Elle a participé à des dizaines de productions cinématographiques, exerçant divers postes allant de monteuse image à assistante caméraman. Lisa travaille actuellement dans une coopérative de cinéma indépendant à Toronto.


Lisa Hayes is an active member of the Toronto Independent film community. To date, she has completed six short films, all of which were inspired by actual people and events in her life. Her award-winning films have been shown at over 100 film festivals around the world, and have been broadcast in France, Spain, Canada, USA and Australia. Hayes has worked on dozens of film productions, filling a variety of positions from Picture Editor to Camera Assistant.


 
 
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Y sigue la marcha andando / And the March Continues!
Documentaire. Mexique. 1998. Couleur. 30'. VO/ST. Distr. : Frameline

Y sigue la marcha andando
  
Un historique du mouvement lesbien au Mexique depuis ses débuts jusqu'à aujourd'hui.


"And the March Continues!" combines documentary and narrative forms to present a history of the lesbian movement in Mexico from its origins to the present. Testimonies from Mexican lesbians and movement leaders give impressions of daily life in their country. A dramatized encounter between Frida Kahlo, Sor Juana Ines de la Cruz (acclaimed 17th Century Mexican poet) and modern day Mexican revolutionary, Adelita, is a humorous but poignant acknowledgement of the historical and cultural impact made by these and other Mexican lesbians.
  
Y sigue la marcha andando

Guadalupe Olvera San Miguel

Réalisatrice mexicaine, Guadalupe Olvera San Miguel a suivi de longues études dans différents domaines allant des arts plastiques à la réalisation cinématographique, en passant par la photographie et l'écriture de scénarios à l'Université Autonome de Mexico. Longtemps assistante de réalisation, elle a aussi réalisé de nombreux documentaires sur le féminisme et le lesbianisme au Mexique.

Mexican director, Guadalupe Olvera San Miguel has pursued long studies in various fields ranging from arts to filmmaking, through photography and screenwriting at the Autonomous University of Mexico. Assistant director for a long time, she's also an accomplished film and video director.