Liste des films
J'ai quelque chose à vous dire
Documentaire. Canada. 1995. Couleur. 23'. VF. Distr. : Idéacom international


Si on ne décide pas un beau matin d'être homosexuel, on peut par contre, après de longs détours, choisir de se reconnaître homosexuel et d'assumer pleinement sa condition. Il n'est pas facile de sortir de la clandestinité, car admettre qu'on est homosexuel conduit souvent au rejet, à l'incompréhension, à l'isolement. Nathalie, René, Danielle et Bill, après avoir renié durant plusieurs années leur personnalité pour satisfaire aux normes hétérosexuelles, mal dans leur peau, ont un jour accepté leur condition.
Ce documentaire fait partie d'une série d'émissions, sur les relations humaines, le mieux-vivre émotionnel et la vie quotidienne dans notre société,créées pour la télévision canadienne, "M'aimes-tu ?".


If one does not decide one morning to be homosexual, one can, on the other hand, after long detours, choose to recognize him/herself homosexual and assume fully his/her condition. It is not easy to get out of hiding, because admitting that you are homosexual often leads to rejection, incomprehension, and isolation. Nathalie, René, Danielle and Bill, after having denied their personality for several years to meet heterosexual norms, badly in their skin, have one day accepted their condition.
This documentary is part of a series of programs on human relations, emotional well-being and everyday life in our society, created for Canadian television, "M'aimes-tu ?" ("Do You Love Me?").



Lynn Phaneuf



 
 
Liste des films
J'ai un parent homosexuel... et je l'aime
Documentaire. Canada. 1994. Couleur. 23'. VF. Distr. : Idéacom international


Parmi les parents homosexuels, nombreux sont ceux qui se sont d'abord mariés par amour. Ils ont eu des enfants pour s'apercevoir par la suite qu'ils s'étaient trompés d'orientation sexuelle ou que leur double vie devenait insoutenable. Quand ils mettent fin à leur union, beaucoup d'entre eux craignent d'être rejetés et de perdre leurs enfants. Et ces enfants, lorsqu'ils apprennent l'homosexualité de leur père ou de leur mère, comment arrivent-ils à comprendre et vivre cette réalité ?
Ce documentaire fait partie d'une série d'émissions, sur les relations humaines, le mieux-vivre émotionnel et la vie quotidienne dans notre société,créées pour la télévision canadienne, "M'aimes-tu ?".


Among homosexual parents, many people first married by love. They had children to realize later that they had mistaken on their sexual orientation or that their double life became unbearable. When they end their union, many of them fear being rejected and losing their children. And these children, when they learn the homosexuality of their father or mother, how do they come to understand and live this reality?
This documentary is part of a series of programs on human relations, emotional well-being and everyday life in our society, created for Canadian television, "M'aimes-tu ?" ("Do You Love Me?").



Lynn Phaneuf



 
 
Liste des films
Je tu il elle
Fiction. France / Belgique. 1974. N&B. 86'. VF. Distr. : Paradise Films

Je tu il elle    Je tu il elle  Je tu il elle  Je tu il elle

Je tu il elle, premier long métrage de Chantal Akerman, a l'audace que peuvent avoir, parfois, les premiers films. La réalisatrice met en œuvre une narration où le plan séquence (scène en temps réel) empêche tout effet naturaliste, tout spectacle aussi. Dans ce film qui parle d'enfermement, de relation à l'autre impossible, Chantal Akerman met en scène, entre autres, la relation de désir entre deux femmes, empêchant tout voyeurisme. Elle déclarait à l'époque : « Il ne faut pas qu'il y ait une jouissance du spectacle car cela empêche la distance critique. L'autre, dans mes films, existe au même niveau que soi. Il y a égalité. J'essaie dans le face à face de ne pas faire d'images idolâtres. Il n'y a pas de veau d'or. »

In her provocative first feature, Chantal Akerman stars as an aimless young woman who leaves self-imposed isolation to embark on a road trip that leads to lonely love affairs with a male truck driver and a former girlfriend. With its famous real-time carnal encounter and its daring minimalism, "Je tu il elle" ("I, You, He, She") is Akerman's most sexually audacious film.

Chantal Akerman    Chantal Akerman (1950 - 2015)

Née le 6 Juin 1950 à Bruxelles, Chantal Akerman découvre sa vocation pour le cinéma très tôt, en visionnant Pierrot Le Fou de Jean-Luc Godard. Elle est admise comme étudiante à l'INSAS (Institut supérieur des Arts, du spectacle et des Techniques de diffusion), mais n'y fait qu'un court passage. Après avoir réalisé son premier film à 18 ans, elle part aux Etats-Unis et c'est là-bas, dans l'avant-garde américaine, qu'elle puise une grande partie de son inspiration. Elle mène ensuite sa carrière entre la France, les Etats-Unis et la Belgique, mais aussi l'Allemagne ou la Russie, le pays de ses aïeux. Spécialiste des documentaires expérimentaux, elle n'aborde un cinéma plus commercial et académique qu'à l'occasion de deux films, Les Rendez-vous d'Anna et Un divan à New York, avec Juliette Binoche et William Hurt. Actrice à certaines occasions, plus dans des films d'autres réalisateurs que dans ses propres films, Chantal Akerman a également signé plusieurs musiques et paroles de films, par exemple pour Golden Eighties. Source d'inspiration pour les cinéastes novateurs émergents, tels que Gus van Sant ou Michael Haneke, elle disparaît le 5 octobre 2015 après avoir réalisé son dernier documentaire consacré à sa mère, No Home Movie.


Chantal Akerman was a Belgian avant-garde film director whose work combined experimental techniques with feminist ideology. Inspired to become a filmmaker after watching Godard's "Pierrot le fou" (1965) when she was 15, three years later she enrolled at the Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion (INSAS), a film school in Brussels, but left in her first term to make "Saute ma ville," a 13-minute, black and white film in which she played a girl alone in her apartment. In 1971 she moved to New York and made further short films inspired by the work of Andy Warhol and Jonas Mekas. On her return to Belgium she shot her first feature "I, You, He, She" (1974). "Jeanne Dielman" was released the following year. She shot the film over five weeks with an entirely female crew, an experience she said that "didn't work that well". Her output during the 1980s and 1990s was eclectic: she directed documentaries and dramas, created video installations and even, with "Golden Eighties" (1983), produced a romantic musical set in a Brussels shopping mall, albeit with a backstory involving the Nazi death camps. In 1996 she made a rare foray into commercial cinema with "A Couch in New York," starring Juliette Binoche. In her later years she was best known as an inspiration for emerging innovative filmmakers, including Gus van Sant and Michael Haneke. In 2011, she became a visiting lecturer at the City College of New York.


 
 
Liste des films
Jodie: An Icon
Documentaire. Royaume-Uni. 1996. Couleur. 24'. VO/ST. Distr. : Kali Films

Ce documentaire examine le statut emblématique dont jouit Jodie Foster parmi les lesbiennes britanniques, américaines et autres. Il montre avec humour et légèreté comment les rumeurs sur sa sexualité, et les rôles qu'elle a joués depuis son enfance, font d'elle la comédienne la plus observée du monde lesbien anglo-saxon. Jodie: An Icon est composé d'extraits de ses films - de Taxi Driver (1976) au Silence des agneaux (1991) - entrecoupés de commentaires de différents personnages de la communauté lesbienne.
   Jodie: An Icon   
Jodie is a fast paced, breezy look at the transatlantic phenomenon that has made Hollywood actress Jodie Foster an icon for lesbians who identify with, adore and celebrate the screen personas of her remarkable career. Fans and queer cultural critics share their favorite ‘iconic’ moments giving illuminating lesbian readings of Foster’s key films which trace the charismatic actor’s progression from early tomboy parts as a child star to mature performances depicting active, strong willed women with attitude. Die hard Foster fans like comedienne Lea de Laria’s comment that “If I was Hannibal Lecter, it wouldn’t be her liver I’d want to eat,” express the desire and lust shared by Foster’s lesbian fans around the world. The film captures the Jodie Foster look alike contest in San Francisco and a visually slick montage of views on Foster’s butch femme indeterminacy all help to confirm Foster’s status as a dyke icon.

Pratibha Parmar    Pratibha Parmar www.kalifilms.com


Réalisatrice britannique d'origine indienne, Pratibha Parmar est née à Nairobi (Kenya). Dès l'adolescence, elle s'engage dans des associations d'aides aux femmes originaires de l'Asie. Pratibha Parmar a réalisé et produit des clips musicaux, des fictions et de nombreux documentaires qui traitent des questions de race, de sexualité et d'orientation sexuelle.


Pratibha Parmar was born in Nairobi, Kenya. She is an Indo-British director. Before she began to make films, she was a youth and community worker working in the Asian community with young women. Pratibha Parmar has directed and produced music videos, fiction films and a quite a number of documentaries concentrated on issues related to race, sexuality and gender.


 
 
Liste des films
Just a Little Crush
Fiction. Royaume-Uni. 1995. Couleur. 10'. VO/ST. Distr. : Girls' Own Pictures

Une jeune femme hyper-sensible qui aime le jardinage craque pour une belle...
Des scènes de fantasme amoureux très réussies dans un premier film réalisé pour le diplôme de la National Film and TV School.


An intense young woman, Valerie, hears and sees things that others can't, like the snails screaming as she gardens.
She glimpses a glamorous woman on a train and is smitten, entering a swashbuckling fantasy world.



Film / Movie Voir le film / Watch the Movie
   Just a Little Crush

Louise Wadley    Louise Wadley


C'est à son enfance en Australie que Louise Wadley attribue son sens de l'absurde. Après des études de réalisation à la National Film and Television School (NFTS) à Londres, elle réalise The Journey, Garbage Girls, Making the Break et Just a Little Crush.


Louise Wadley Writer/ Director / Producer graduated from the National Film and Television School (NFTS) in UK. Her short films "Knickers" and "Just a Little Crush" have played at festivals around the world.


 
 
Liste des films
Le crime quotidien
Documentaire. Belgique. 1994. Couleur. 56'. VF. Distr. : Centre bruxellois de l'audiovisuel (CBA)

Zoé était la victime préférée de son père. Pendant dix-huit ans il l'a maltraitée, humiliée et violée quotidiennement... Aujourd'hui, elle a la force de parler, mais son père bénéficie d'une prescription. La confrontation n'aura jamais lieu. Le bourreau n'avouera plus jamais... Zoé reste seule face à sa mémoire et à sa parole. Mais que peuvent une parole et une mémoire ? Se souvenir et revenir sur les lieux, comme un ancien concentrationnaire, et dire "c'était ici" et "c'était moi"...
   Le crime quotidien   
Zoé was her father's favourite victim. For eighteen years, she was mistreated, humiliated and raped on a daily basis... Today, she has the strength to speak out, but her father has been discharged under the statute of limitations. The confrontation will never take place. The torturer will never own up... So Zoé is alone with her memories and words. And what good are memories and words ? You remember... and return to the scene as to a former concentration camp, and say "it was here" and "it was me"...

Nina Toussaint    Nina Toussaint

Réalisatrice, Nina Toussaint a déjà deux documentaires à son actif L'histoire d'une disparue (1989) et Les jumeaux (1992). Elle a également travaillé pour la télévision. Depuis 1995, elle participe aux interviews de rescapés des camps nazis, pour la Fondation Auschwitz (Bruxelles).

Film director, Nina Toussaint already has two documentaries to her credit "L'histoire d'une disparue" (1989) and "Les jumeaux" (1992). She also worked for television. Since 1995, she has participated in the interviews of survivors of the Nazi camps, for the Auschwitz Foundation (Brussels).


 
 
Liste des films
Le jardin oublié - La vie et l'œuvre d'Alice Guy-Blaché
Documentaire. Canada. 1995. Couleur. 53'. VF. Distr. : Office national du film du Canada (ONF)

Un long métrage documentaire qui réhabilite la mémoire de la première réalisatrice de l’histoire du cinéma, morte oubliée de tous, au New Jersey, en 1968, à l'âge de 95 ans. Le film reconstitue l'univers de cette femme remarquable grâce à des entrevues réalisées par les télévisions européennes autour des années 1960, des extraits de ses films, des archives familiales, des témoignages de personnes qui l'ont connue, d'universitaires et d'historiens du cinéma.


   Le jardin oublié   
Alice Guy-Blaché was a filmmaker before the word even existed. She made her first film at the end of the last century, when cinema was still a newborn. After directing, producing and/or writing more than 700 films, she slipped into oblivion. The Lost Garden rescues the story of one of cinema's most fearless pioneers. By 1910, married and with her first baby, she founded her own production company in America. Solax became the biggest pre-Hollywood studio on the continent. But at 49, she lost her husband, her company and her illusions. The Lost Garden looks at the life and times of a woman who, with two words, changed the art of screen acting forever. "Be natural," she used to tell her actors. Television interviews from the sixties reveal Guy-Blaché to be witty, articulate and elegant. Her films are cleverly edited to illustrate the events occurring in her personal life. Granddaughter Adrienne and daughter-in-law Roberta offer photographs and press clippings from her private albums, while film historians point out the artistry and innovativeness of her work. The Lost Garden eulogizes a woman whom history tried hard to forget. Alice Guy-Blaché makes it back to the screen in time for cinema's one hundredth anniversary.
   Le jardin oublié

Marquise Lepage    Marquise Lepage

Scénariste, réalisatrice et productrice, Marquise Lepage a débuté sa carrière de cinéaste en 1988, avec la sortie de son remarqué long-métrage de fiction: Marie s'en va-t-en ville. Elle a une formation de cadres et de dirigeant aux HEC, une formation en écriture des nouveaux médias et en cinéma d’animation. Elle est bachelière en communications, de l’Université du Québec à Montréal, et a obtenu une maîtrise en études cinématographiques de l’Université de Montréal. Ses productions – fictions ou documentaires – sont marquées par le souci d’un style cinématographique fort qu’elle met toujours au service d’un contenu percutant. De nombreux prix ici et à l’étranger, ont souligné l’excellence de son travail.

Marquise Lepage is a Canadian (Québécoise) producer, screenwriter, and film and television director. She is best known for her 1988 feature "Marie in the City" ("Marie s'en va-t-en ville"). She holds a bachelor's degree in communications from the Université du Québec à Montréal (UQAM), and a master's degree in cinematographic studies from the Université de Montréal (UdeM). Lepage is known for directing fiction films and documentaries with a social twist. Many awards have highlighted the excellence of her work.


 
 
Liste des films
Le ravin
Fiction. France. 1995. Couleur. 22'. VF. Distr. : Agence du court métrage (ACM)

Florence a dix-sept ans. Elle vit dans une ambiance familiale déplorable. Sa mère, que son mari délaisse, se raccroche désespérement à elle. Ce soir-là, Florence réussit à lui tenir tête et sort pour retrouver Sophie...
  Le ravin  
Florence is 17 years old and lives in a broken family. Her mother, neglected by her husband, clings desperately to her daughter. One night, Florence decides to see an old friend, but the evening does not go as planned.

Catherine Klein    Catherine Klein


Née en 1971, Catherine Klein a une formation de comédienne. Elle a joué dans deux films de Philippe Faucon, Sabine et Muriel fait le désespoir de ses parents. Elle a réalisé plusieurs courts métrages : Le Ravin (1995) présenté au festival de Locarno, et Les Jumeaux (1996).


Born in 1971, Catherine Klein studied acting. She played in two films of Philippe Faucon, "Sabine" and "Muriel fait le désespoir de ses parents". She has directed several short films "Le Ravin" (1995) presented at the Locarno festival, and "Les Jumeaux" (1996).


 
 
Liste des films
Lesbian Bed Death: Myth or Epidemic?
Fiction. Etats-Unis. 1995. Couleur. 15'. VO/ST. Distr. : Cinenova

Une première en France, le dernier film de Stacey Foiles examine pour nous la Panne Erotique Saphique Terminale, phénomène mystérieux des couples lesbiens qui arrêtent de faire l'amour. Primé largement dans des festivals LGBT, La P.E.S.T.E. se moque du journalisme télévisé dans des entretiens délirants avec des femmes qui souffrent de ce syndrôme.

This wild spoof of TV magazine journalism takes a mock-serious look at a phenomenon which is reportedly sweeping through the lesbian community. The satirical interviews with members of the afflicted group are a hoot. The Camille Paglia stand-in is flawless, of course everyone is set up and the lines are hilarious.
   Lesbian Bed Death: Myth or Epidemic?

Stacey Foiles    Stacey Foiles


Stacey Foiles travaille dans l'industrie cinématographique aussi bien comme réalisatrice, monteuse, productrice et dans le son. Cineffable a présenté le premier film de Stacey Foiles, All Fall Down, lors de la 6e édition du festival.


Stacey Foiles is a female in the entertainment industry who has worked as a director, as an editor, as an executive, as a producer and in sound. Cineffable has screened Stacey Foiles' first film, "All Fall Down," at the 6th edition of the festival.


 
 
Liste des films
Lesbian Health Matters
Documentaire. Royaume-Uni. 1995. Couleur. 46'. VO. Distr. : Cinenova

Cette vidéo détecte les réflexions homophobes, dépiste les a-priori négatifs, traque les clichés qui émaillent trop souvent les propos ou les attitudes des médecins face à une patiente lesbienne. Qu'il s'agisse de sexualité, de santé mentale ou physique, cette vidéo tente de proposer des exemples d'attitudes médicales acceptables. Bien qu'elle ait été conçue à l'origine pour être intégrée à la formation des professionnels de la santé, elle attire aussi bien l'attention des festivals que des congrès médicaux. Sa projection au festival de Bologne en 1996 a suscité la création d'un groupe santé.

Devised by London Lesbians in Health-Care, a diverse multi-disciplinary group of health-care workers, this tape is intended to raise awareness of lesbians as service users. It seeks to raise the awareness of health-care workers to the needs of lesbians and to demonstrate how assumptions of heterosexuality may inadvertently lead to a damaging consultation. This film is thoroughly engrossing in the way it raises issues through demonstrations and in-depth interviews so it is also eminently suitable for a general audience.
   Lesbian Health Matters

Gabriella Romano
© 2004 Giovanni Dall'Orto
   Gabriella Romano


Gabriella Romano est une journaliste, scénariste et réalisatrice. Elle a débuté sa carrière en tant que journaliste spécialisée dans la musique et le théâtre et a commencé à travailler à la télévision en 1987. Depuis son premier film A Son of the Desert en 1990, Gabriella Romano a réalisé et produit plusieurs documentaires indépendants dont Lesbian Health Matters présenté au 8e festival.


Gabriella Romano is a journalist, writer and filmmaker with a strong interest in oral history. She started her career as a music and theatre journalist and started working in television in 1987. After completing a PG course at Goldsmith's College in Communication Studies - Documentary, she directed her first film, "A Son of the Desert," for BBC 2 in 1990. From then on she continued working for television, in production and research, and at the same time she made several independent documentaries.



 
 
Liste des films
Louise, Louise
Fiction. Suisse. 1995. Couleur. 18'. VO. Distr. : Dagmar Heinrich

"Je vous parle en toutes les langues." Ainsi débute cette vidéo où les séquences en russe succèdent aux scènes en espagnol,... Sur la piste de Louise, vous passerez, par exemple, au fond de la piscine et croiserez, entre autres, trois groupes de musique de la scène lesbienne Suisse, dont les célèbres Reines Prochaines.
   Louise, Louise   
"I speak to you in all languages." So begins this video where the sequences in Russian follow the scenes in Spanish, ... On the track of Louise, you will spend, for example, at the bottom of the pool and will cross, among others, three bands of the lesbian scene Switzerland , Including the famous "Reines Prochaines".

Dagmar Heinrich dagmarheinrich.ch

Née à Zürich, Dagmar Heinrich a une longue pratique des performances, de la réalisation vidéo et du cinéma expérimental. Elle a étudié à l'École f+f de Zürich (école d'art et de design) et à l'École d'arts visuels de New York où elle a obtenu un diplôme en Arts.


Born in Zürich, Dagmar Heinrich has a long practice of performance, video production and experimental cinema. She studied at the Zürich School of Art and Design and at the School of Visual Arts in New York where she obtained a degree in Fine Arts.