Liste des films
Mad About the Boy
Fiction. Royaume-Uni. 1996. Couleur. 12'. VO/ST. Distr. : Helen Littleboy


Dans ce court métrage plein d'humour, trente lesbiennes envoient une lettre d'amour au héros fétiche auquel chacune d'elles s'identifie. Que ce soit Elvis ou Starsky & Hutch en passant par James Bond et Frank Sinatra, nous découvrons tout ce qui les met en émoi. Elles réalisent leur rêve en pénétrant l'univers de leurs films cultes et interprétant le rôle de leur idole.


Thirty lesbians send a love letter to their ideal man in this stylish and humorous short which explores the passionate attachment of dykes to their male icons.


Helen Littleboy    Helen Littleboy


Helen Littleboy réalise des documentaires depuis 1994. Elle travaille actuellement à la BBC, où elle a dernièrement été assistante sur une série.


Helen Littleboy is a British film producer and director, specialising in documentary productions for British television. In addition to her production roles, she is also a Lecturer in Documentary Practice at Royal Holloway, University of London.


 
 
Liste des films
Margaret Star: A Fall from Grace
Fiction. Australie. 1996. N&B. 7'. VO/ST. Distr. : Annabelle Murphy

   Margaret quitte son amante et décide de devenir lutteuse.
Un film sombre, drôle et violent où nous avons du mal à voir la différence entre l'amour et un poing dans la gueule.



Margaret breaks up with her lover and decides to become a wrestler.
A dark, funny and violent film in which it's sometimes hard to tell the difference between love and a punch in the head.
  
Margaret Star: A Fall from Grace

Annabelle Murphy    Annabelle Murphy


Annabelle Murphy est une réalisatrice et scénariste très estimée et récompensée. Deux de ses œuvres, Scars et Margaret Star: A Fall from Grace ont été beaucoup projetées à la fois en Australie et à l'étranger. Elle donne des conférences sur la production cinématographique et télévisuelle à l'Université de Melbourne.


Annabelle Murphy is a highly regarded and awarded Director/Writer. Two of her works, "Scars" and "Margaret Star: A Fall from Grace" were nominated for Australian Film Institute Awards and have screened widely both in Australia and internationally. She lectures in film & television production at the University of Melbourne.


 
 
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Mère
Documentaire. France. 1996. Couleur / N&B. 19'. VF. Distr. : La Fémis

Mère   
Inde, septembre 94, des vacances avec ma mère. Dans cet ailleurs, guérir sans avouer, une rupture amoureuse récente, passionnelle. Avec une autre femme. Passion-trahison qu'il me faut cacher, renier. Retour à Paris. Un parcours autobiographique exclusivement féminin, que l'image référentielle et personnelle de la mère articule, obsède. Au-delà des crises et des déchirements, une déclaration d'amour d'une fille à sa mère.
   Mère   
September 1994, holidays with my mother in India, where I am trying to get over a recent and passionate break up with another woman - a passion/betrayal I have to hide and deny. Back to Paris, to the family circle, where I am suddenly, excluded, rejected. She can no longer bear for me to touch another woman. Far from her, from my own image, I have to acknowledge the boundlessness of this love.
  

Myriam Pinson

Après trois ans d'études universitaires de cinéma, Myriam Pinson intègre la Fémis en 1992 dans le département Montage. Mère est son film de fin d'études.

After three years of university studies in cinema, Myriam Pinson integrates in 1992 La Femis in the film editing department. "Mère" ("Mother") is her graduation film.



 
 
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Mom, I Think I'm
Fiction. Canada. 1995. Couleur. 11'. VO/ST. Distr. : VTape

Ce film suit avec humour et ironie le parcours d'une jeune femme qui annonce sa bisexualité à sa mère et à ses amies lesbiennes, afin d'être reconnue pour ce qu'elle est. Ses espoirs et ses peurs rencontrent une écoute relative.

"Mom, I think I'm..." a coming out story, follows the ironic and humorous trail of a young woman's painstaking attempt to 'represent herself a little more accurately within her community. Her expectations and fears are met with surprisingly light-hearted support... for the most part.


   Mom, I Think I'm

Anna Malkin    Anna Malkin

Basée à Toronto, Anna Malkin travaille en tant qu'indépendante comme productrice vidéo, réalisatrice et monteuse. Elle est diplômée de l'Académie des Beaux-Arts d'Ontario depuis 1990. Anna a réalisé la post-production sonore de longs métrages de cinéma et de télévision et collaboré avec plusieurs artistes indépendant(e)s. Ses derniers courts Mom, I think I'm... (1996) et Dianna (1998) ont été présentés dans de nombreux festivals gais et lesbiens.

Anna Malkin is an independent video producer, director and editor. She is also an instructor of editing and media software (Mac), an independent film and video maker, and an aspiring animator. She has been producing short video works since before she got out of art school, which was a long time ago. She has worked in post-production sound for feature films and TV. More recently, she has been working as a video editor and instructor for independent and artists' video work. Her past video shorts, "Mom, I think I'm..." (1996) and "Dianna" (1998) have been screened at Lesbian and Gay Film Festivals internationally.


 
 
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Mondlicht
Expérimental. Allemagne. 1997. Couleur. 5'. Sans paroles. Distr. : Arsenal - Institut für Film und Videokunst e.V.

Métamorphoses abstraites et figuratives peintes sur un film noir, évoluant en accord avec la musique. La lune, les plantes et les oiseaux se mêlent à l'espace rythmique.
   Mondlicht   
Abstract and figurative images painted directly onto the film and metamorphosising in step with the music.
   Mondlicht

Bärbel Neubauer    Bärbel Neubauer


Née en Autriche, Bärbel Neubauer a d'abord étudié à l'Académie des Arts de Vienne, avant de se spécialiser dans les films d'animation (notamment pour la publicité), pour lesquels elle compose également la musique.


Born in Klagenfurt, Austria, Bärbel Neubauer studied stage design and film at the Hochschule für Angewandte Kunst in Vienna. In 1987 she moved to Munich, Germany. Since 1980 Bärbel Neubauer made over 40 films - animationfilms, short subjects and experimental films. Since 1991 she has been composing film scores and music.


 
 
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MURDER and murder
Fiction. États-Unis. 1996. Couleur. 113'. VO/ST. Distr. : Zeitgeist Films Ltd.

 
L'histoire d'amour entre une artiste et une prof de fac, toutes deux la cinquantaine passée. Personnages de fiction, leur histoire est interrompue par la réalisatrice et d'autres présences, comme le cancer du sein.
   MURDER and murder   MURDER and murder   MURDER and murder

MURDER and murder     
Doris and Mildred are in love. Mildred, in her mid 50s, is a tenured professor from upper class origins who has been a lesbian all her life. Doris, in her early 60s, comes from a more modest background, was a single mother, has never held a steady job, and finds herself in love with a woman for the first time. Mildred shops at Barneys; Doris plunders catalogues and thrift shops. Their new co-habitation is further complicated by the fact that Doris is diagnosed with breast cancer and must undergo a mastectomy.

"MURDER and murder" is an unflinching look at female aging, lesbian sexuality and breast cancer in an age and culture that glorifies youth and heterosexual romance. In her 7th feature film, director Yvonne Rainer delivers an emotionally courageous, intellectually challenging work which is at once soap opera, black comedy, love story and political meditation.
     MURDER and murder

Yvonne Rainer    Yvonne Rainer

Née en 1934 à San Francisco, Yvonne Rainer débute sa carrière comme danseuse et chorégraphe à New York. Entre 1962 et 1975 elle présente ses créations aux États-Unis et en Europe. Elle commence à intégrer le film dans son travail à partir de 1968. Sa transition vers le cinéma s'achève en 1972, avec Lives of Performers. Au total, elle a réalisé sept longs métrages, MURDER and murder étant le dernier.

Yvonne Rainer was born in San Francisco in 1934. She trained as a modern dancer in New York and began to choreograph her own work in 1960. She was one of the founders of the Judson Dance Theater in 1962, a movement that proved to be a vital force in modern dance in the following decades. Between 1962 and 1975 Rainer presented her choreography throughout the U.S. and Europe. Since 1972, Rainer has completed seven feature-length films, beginning with "Lives of Performers" (1972) and more recently "The Man Who Envied Women" (1985), "Privilege" (1990), and "MURDER and murder" (1996).


 
 
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My Cunt
Fiction. Australie. 1997. N&B. 6'. VO/ST. Distr. : Canadian Filmmakers Distribution Centre (CFMDC)

My Cunt   
Présentation lucide de la douleur de vivre avec un con. Monologue cru de l'actrice qui s'interroge sur la perfection au féminin et nous introduit dans le monde de sa grand-mère et de ses jeux de société préférés tout en suggérant ce que Demi Moore, Pamela Anderson et sa grand-mère peuvent bien avoir en commun...

Maude poses sly questions about the meaning of female perfection as she introduces us to her grandmother's favourite party trick and gives us a glimpse of what Demi Moore, Pamela Anderson Lee and her grandmother have in common.
   My Cunt

Deb Strutt    Deb Strutt


Deborah Strutt est militante féministe et cinéaste. Impliquée dans la station collective de radio "Triple Z" de Brisbane durant les années 1980, elle réalise en 1997 le film féministe My Cunt qui a provoqué la censure et le scandale mais remporté cependant de nombreux prix.


Deborah Strutt is a Feminist activist and filmmaker, involved in the Brisbane collective radio station Triple Z in the 1980's to the 1990's making feminist film "My Cunt" that caused censorship and outrage.


 
 
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My Mother Is an Alien
Documentaire. Royaume-Uni. 1995. Couleur / N&B. 35'. VO/ST. Distr. : VTape

My Mother Is an Alien   
Témoignages de la première génération, aujourd'hui adulte, d'enfants de mère ouvertement lesbiennes. Ces adultes, enfants de lesbiennes, parlent de leur vie, de leur enfance, de leur environnement, de leurs questions, de leur manière d'être parents, de leurs mères.
   My Mother Is an Alien   
"My Mother Is An Alien" gives a voice to the grown up children of 'out' lesbian mothers. The first generation of children of out lesbians to reach adulthood, talk about their lives - the politics and the lifestyles of their childhoods and their adulthoods.
  

Bronwen Evans



 
 
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Nice
Fiction. Canada. 1995. Couleur. 10'. VO/ST. Distr. : VTape


Une lesbienne punky, amatrice de McDo, décide de changer de look. Ce film enjoué nous offre une plongée dans le monde du "chic" lesbien.
Filmé avec un certain toupet sur une musique de k.d. Lang pour une folle scène dans un supermarché.


"Nice" is a cheeky exploration of lesbian chic, otherwise known as the commodification of lesbian identity. A Kraft Dinner eating punker dyke gets tired of living in the margins and decides to get a lifestyle with a vengeance. Her journey to niceness features a hellish shopping spree and convincing makeover. This is a nice video. It won't offend anyone. You can bring it home to dinner at your parents. If only all videos were this nice.


Jane Farrow    Jane Farrow & Kelly O'Brien
Jane Farrow vit à Toronto, Ontario. Amoureuse de tous les arts, elle participe au festival de Toronto, réalise des vidéos et des films, écrit pour une revue lesbienne et gay, et se dit "pop terrorist".

Réalisatrice et professeure, Kelly O'Brien est une mordue de Super 8 dont les courts-métrages expérimentaux et politiquement sensibles sont présentés dans des festivals depuis 1995.

Jane Farrow lives in Toronto, Ontario. She participated at the Toronto festival, making videos and films, writing for a gay and lesbian magazine, and describes herself as a "terrorist pop."

Director and teacher, Kelly O'Brien is a Toronto Super 8 advocate whose politically savvy experimental shorts have been a staple of queer film festivals since 1995.


 
 
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Nietta's Diary / Pazza d'azzurro
Documentaire. Royaume-Uni. 1996. Couleur. 30'. VO/ST. Distr. : Cinenova

  
L'historienne d'art Nietta Apra a laissé derrière elle son journal intime qu'elle espérait voir un jour publié. Le film retrace, à partir de ce témoignage, la relation passionnée qui a uni Nietta à la traductrice Linda (Flafi) Mazzuccato pendant plus de quarante ans, dans l'Italie de l'avant et de l'après-guerre.
   Nietta's Diary   
"Nietta's Diary" is a film about the lesbian relationship of Nietta Apra and Linda (Flafi) Mazzuccato in pre and post war Italy. The film centres upon the passionate love story as recounted through Nietta's unpublished diary. By the time of her death in 1990, Antonietta Apra was an established art historian. She made no secret that she was a lesbian, even in fascist Italy, and her relationship with translator Flafi Mazzuccato lasted 40 years.
  

Gabriella Romano
© 2004 Giovanni Dall'Orto
   Gabriella Romano


Gabriella Romano est une journaliste, scénariste et réalisatrice. Elle a débuté sa carrière en tant que journaliste spécialisée dans la musique et le théâtre et a commencé à travailler à la télévision en 1987. Depuis son premier film A Son of the Desert en 1990, Gabriella Romano a réalisé et produit plusieurs documentaires indépendants dont Lesbian Health Matters présenté au 8e festival.


Gabriella Romano is a journalist, writer and filmmaker with a strong interest in oral history. She started her career as a music and theatre journalist and started working in television in 1987. After completing a PG course at Goldsmith's College in Communication Studies - Documentary, she directed her first film, "A Son of the Desert," for BBC 2 in 1990. From then on she continued working for television, in production and research, and at the same time she made several independent documentaries.



 
 
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One Shadowless Hour
Documentaire. Japon. 1996. Couleur. 29'. VO/ST. Distr. : Tokyo International Lesbian and Gay Film Festival


A l'occasion de la Lesbian et Gay Pride de Tokyo de 1995, qui réunit plus de deux mille personnes, reportage sur la marche et portrait de quatre japonaises emblématiques de la communauté lesbienne de Tokyo.


Follows the 1995 Tokyo Lesbian and Gay Pride March, with portraits of four Japanese women, key members of Tokyo's lesbian community.


Narusa Sasagawa



 
 
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Pigmentation secrète
Expérimental. France. 1997. Couleur / N&B. 7'. Muet. Distr. : Light Cone

        

Film en trois parties :
- gravure sur pellicule couleur
- négatif (Noir et Blanc) colorié ponctuellement au pinceau
- mouvements créés à l'encre de chine au pinceau.

    

Film in three parts:
- graving on colour film
- negative (black and white) coloured with scarce brushstrokes
- movements created by brushstrokes of China ink.


Marcelle Thirache    Marcelle Thirache


Née en 1946 à Ivry-sur-Seine, Marcelle Thirache pratique la photographie à partir de 1978. Sa découverte de Marguerite Duras et de la dissociation entre son et image ainsi que des films de Germaine Dulac la conduisent à se pencher sur le cinéma dès 1982. En 1994, elle développe une technique particulière en peignant directement à la main sur de la pellicule Super-8.


Born in 1946, in Ivry-Sur-Seine. Marcelle Thirache begins with the practice of photography and exhibits her work as soon as 1978. First, her discovery of Marguerite Duras with the dissociation between sounds and images, and then the films of Germaine Dulac, foster a growing interest for cinema and finally lead her to choose the Super-8 in 1982. In 1987 she shows her films to Yann Beauvais and Miles McKane. In 1994, she develops a peculiar skill consisting in hand painting directly on a Super-8 filmstrip.


 
 
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Public Domain
Expérimental. France. 1996. Couleur / N&B. 13'. VF. Distr. : Light Cone

Quand entrent dans le champ d'une caméra les artistes ingénus de la vie quotidienne...

A freewheeling caper involving Brooklyn boxers and bouncing balls, Catalan dancers and Provençal dogs. The Douro, the Danube, Biarritz, Brazil. In super 8 colours and black and white sounds.

Extrait / Excerpt Voir un extrait du film / Watch an Excerpt
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Vivian Ostrovsky    Vivian Ostrovsky


Née à New York, après des études secondaires en psychologie ainsi qu'en cinéma au Brésil et à Paris, elle commence son activité au sein de Ciné-Femmes, organisme de diffusion luttant pour le féminisme et sa visibilité. Elle devient elle-même cinéaste en 1980 et participe à l'organisation de festivals.


Born in New York (USA), she attended high-school in Rio de Janeiro before studying psychology and cinema at the Sorbonne University in Paris. Her activities began with her involvement in Ciné-Femmes, a diffusion organisation striving for feminism and its visibility. She becomes a filmmaker herself in 1980 and relinquishes her militancy. She takes part in the organization of festivals, notably in Jerusalem. Her fims explore the theme of transit, and can be situated according to Yann Beauvais between "film journal" and "film collage".